Mierzenie Cross-Device na stronie hotelu nadchodzi!

0
895
Z pewnością niejednokrotnie zastanawialiście się Państwo, czy warto inwestować w reklamę mobilną hotelu, kiedy nie przynosi przychodu lub skąd się biorą „Walk In-y”? Mierzenie zjawiska shiftingu, czyli przełączania się użytkownika pomiędzy różnymi urządzeniami, było do niedawna trudne. Sytuacja, kiedy użytkownik dowiaduje się o ofercie hotelu na urządzeniu mobilnym, a po kilku godzinach czy dniach dokonuje rezerwacji na komputerze w domu lub pracy, jest w hotelach wypoczynkowych zjawiskiem o dużej skali. Związane jest to z dość złożonym i długim procesem decyzyjnym, a także coraz większą liczbą urządzeń, którymi posługują się użytkownicy. Nowe narzędzie, będące dodatkiem do Google Analytics, ma pomóc zrozumieć to zjawisko.

Google Signals to funkcja Cross-Device (mierzenie przełączania się pomiędzy urządzeniami), zastępująca rozwiązanie oparte o User-ID (niestandardowa funkcja zbierająca dane o wielu urządzeniach i sesjach tych samych użytkowników), praktycznie niedostępna na stronach hoteli, które nie wymagają zazwyczaj logowania. Nowe rozwiązanie zbiera dane o użytkownikach, którzy włączyli na swoim koncie opcję „Personalizacji reklam” i pozwolili tym samym na szczegółowe zbieranie danych o swoich zachowaniach. Google Signals jest obecnie w wersji beta i dostępne jest na części kont – jeśli nie widzicie tej funkcji jeszcze u siebie, zapewne nastąpi to już niebawem (nieoficjalne źródła mówią, że wprowadzanie Google Signals zostało chwilowo opóźnione).



Gdzie można sprawdzić możliwość włączenia Google Signals?

Zazwyczaj na kontach Google Analytics, które mają taką możliwość, wyświetla się pasek informacyjny na górze strony. Miejscem, gdzie powinniśmy znaleźć tą opcję, jest także sekcja Administracja > Usługa > Informacje o śledzeniu > Gromadzenie danych. Wystarczy po prostu zaznaczyć włączenie tego dodatku.


Rys. 1. Opcja uruchomienia zbierania danych w ramach Google Signals w panelu administracyjnym Google Analytics.



Jakie korzyści niesie włączenie nowej funkcji?

Przede wszystkim jest to dostęp do dodatkowych raportów zebranych w sekcji „Odbiorcy > Różne urządzenia”. Google od dłuższego czasu przykłada uwagę do dokładnego zrozumienia zachowań konsumentów, który zanim dokona rezerwacji pokoju, korzysta z wielu urządzeń i kanałów. Dokładne poznanie tych zachowań pozwoli z pewnością na lepsze alokowanie budżetów reklamowych. Obecnie do dyspozycji mamy 4 raporty:

Pokrywanie się urządzeń – grafik pokazujący kombinacje urządzeń używanych przez użytkowników do interakcji ze stroną hotelu.
Ścieżki urządzeń – grafik wskazujący sekwencje urządzeń używanych przez użytkowników prowadzących do interakcji.
Kanały – raport zawierający dane o kanale pozyskania, zachowaniu i konwersji według wybranego wymiaru, np. wiek, płeć, kampania, treść reklamy itp.
Urządzenie pozyskania – jest to pierwsze urządzenie użyte na ścieżce konwersji.


Rys. 2. Przykładowy raport „Pokrywanie się urządzeń”, pokazujący różne urządzenia prowadzące do interakcji ze stroną hotelu.

Niestety, powyższy raport nie pokazuje bezpośrednio zjawiska pokrywania się urządzeń z uwagi na zbyt małą ilość danych i testowanie najnowszej funkcji.



Remarketing na wielu urządzeniach

Wraz z aktywacją Google Signals zmienia się sposób korzystania z remarketingu (narzędzie z rodziny Google Ads, które pozwala na wyświetlanie reklamy osobom, które już były na stronie hotelu). Od momentu aktywacji Google Signals, listy odbiorców utworzone w Google Analytics, a następnie eksportowane do Google Ads czy innych rozwiązań Google Marketing Platform, mogą wyświetlać reklamy w kampaniach remarketingowych prowadzonych na różnych urządzeniach użytkownikom Google, którzy włączyli personalizację reklam. Oznacza to, że będziemy mogli np. wyświetlać reklamy na wszystkich urządzeniach użytkownika odwiedzającego stronę hotelu wcześniej za pomocą smartfona.



Wizyty fizyczne w hotelu lub restauracji

To chyba najlepsza funkcjonalność Google Signals, która pozwoli hotelarzom zrozumieć zachowania online Klientów, którzy mogą „skonwertować” w świecie offline (czyli zrealizować założony cel kampanii). Oznacza to, że będziemy mogli sprawdzić, czy Klient z reklamy, który np. nie dokonał zakupu online, zjawił się następnie fizycznie w hotelu (tak tak, Walk in okaże się Walk through ads;) lub w hotelowej restauracji.

Ta funkcja o nazwie „Wizyty w sklepie” została stworzona z myślą o sklepach internetowych posiadających fizyczne jednostki, ale sprawdzi się zapewne doskonale także w naszej branży. Wraz Google Signals otrzymamy bezpośrednią odpowiedź na to, które kanały online generują najwięcej wizyt fizycznych.


Rys. 3. Strzałką zostało oznaczone miejsce w którym można znaleźć nowe raporty o różnych urządzeniach (Menu Odbiorcy > Różne urządzenia).

Możemy być także pewni, że opisane funkcjonalności Google Signals to nie wszystko i będzie ona rozwijana. Jeśli chcemy dokładniej rozumieć zachowania użytkowników na stronie, warto ją wdrożyć, gdy tylko wyświetla nam się komunikat „Aktywuj Google Signals” po zalogowaniu się do instalacji Google Analytics hotelu.

Autorem artykułu jest Wojciech Sroka – Partner Google, właściciel agencji marketingu dla hoteli Get In Web, certyfikowany specjalista Google Adwords i Google Analytics. Specjalizuje się w marketingu internetowym dla obiektów hotelowych opartym o analitykę internetową. Skutecznie wspomaga sukcesy sprzedażowe wielu renomowanych polskich hoteli. W wolnych chwilach prowadzi bloga http://www.hotelanalytics.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.