Lato owocne dla europejskiego hotelarstwa – Raport MKG Hospitality

1
916
Od początku roku ogólne trendy w Europie pozostają stabilne. Niektóre kraje, będące na czołowych pozycjach, kompensują obniżenie frekwencji podnoszeniem średnich cen noclegów. Reasumując, zakończenie sezonu letniego w sektorze hotelarskim wypada pomyślnie.

Dobre wyniki uzyskane w sierpniu potwierdzają ogólną pozytywną ocenę sezonu letniego w Europie. Hotele europejskie odnotowały wzrost frekwencji o 1,5 punktu procentowego, osiągając 76,6%, podczas gdy średnia cena noclegów wzrosła o 3,7%, wynosząc 112,7 €. Wartość RevPAR wzrosła o 5,7% (do 86,1 €) w porównaniu do roku ubiegłego, przynosząc wynik pierwszych 8 miesięcy roku 2018 wyższy o 3,8%.

Wszystkie kategorie hoteli uzyskały pozytywne wyniki o niewielkim zróżnicowaniu. Pomimo nieco wolniejszego niż na początku lata wzrostu, hotele 5* uzyskały najlepszy wynik (+9,4%). Wzrost wartości RevPAR hoteli 4* i 3* wyniósł odpowiednio 5,6% i 4,8%.

Liderami w sierpniu były Łotwa i Węgry, które osiągnęły wzrost RevPAR odpowiednio o 18,3% (przy frekwencji 92,6%) i 15,9% (przy frekwencji 92,5%). Należy podkreślić, że łotewskie obiekty odnotowały wzrost RevPAR o 14,7% i wzrost frekwencji o 5,7 punktu procentowego od początku roku. Także inne kraje osiągnęły zbliżone wyniki: Belgia (RevPAR + 12,9%) i Niemcy (+10,1%). Średnie ceny noclegów w tych krajach wzrosły odpowiednio o 6,3% i 6,5%.

W czołówce utrzymały się, podobnie jak w lipcu, Francja (+7,5%), Grecja (+6,4%), Austria (+5,5%) i Holandia (+5,4%) – wszystkie ze wzrostem wartości RevPAR powyżej 5%. We Francji i w Austrii wzrost ten wynikał z podniesienia frekwencji, podczas gdy w Grecji i Holandii przyczyną była podwyżka średnich cen noclegów.

Szwajcaria i Anglia osiągnęły istotny wzrost pomimo średnich cen noclegów powyżej 100 €. Nie miało to jednak wpływu na frekwencję. Glasgow (+11,3%) i Edynburg (+7,2%) wyprzedziły Londyn z frekwencją blisko 95%. Dobre wyniki w sierpniu (+9,3%) uzyskał Luksemburg, szczególnie w sektorze hoteli tańszych (budget). Pozwoliło to zrekompensować nie najlepsze wyniki w poprzednich miesiącach roku, gdy frekwencja obniżyła się o 2,2 punktu procentowego.

Należy wspomnieć, że w Hiszpanii odnotowano w ostatnich latach obniżenie frekwencji o 4,2 punktu procentowego, przy czym ceny nie spowodowały wzrostu RevPAR (-3,8%), a geopolityczny klimat w Barcelonie nie sprzyjał branży hotelarskiej (-21,2%). Rok 2018 przyniósł wreszcie niewielką poprawę wyników we Włoszech dzięki osiągnięciom Florencji (RevPAR +7,7%). Pozwoliło to uzyskać w skali kraju wzrost RevPAR o 2,2% i poprawić nieco skromny wynik dotychczasowych miesięcy tego roku (RevPAR + 2,7%).

Polska, po pomyślnym roku 2016 i wzroście RevPAR w sierpniu 2017 roku o 7,3%, przeżywa słabszy okres w tym roku ze spadkiem wartości RevPAR o 1,2%, głównie z powodu niższej frekwencji (-2,7 punktu procentowego). Podobnie wygląda sytuacja na Malcie ze spadkiem RevPAR o 1% z powodu obniżenia frekwencji o 0,7 punktu procentowego i średnich cen noclegów o 0,3%. Wyniki za osiem miesięcy tego roku Polski i Malty różnią się jednak wartością RevPAR, odpowiednio +0,7% i -0,4%.

Ogólnie wzrost średniej ceny noclegów wystarczał zazwyczaj do poprawy wyników. Po kolejnym miesiącu prosperity sektor hotelarstwa europejskiego ma więc szanse utrzymania stabilnego rozwoju.

Opracowanie Raportu MKG Hospitality – Hotele w Europie, Sierpień 2018 – zostało wykonane przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, która od 2003 roku jest rzecznikiem środowiska biznesu hotelarskiego i gastronomicznego w kontaktach z administracją państwową oraz w Unii Europejskiej. Będąc najbardziej wpływową organizacją w branży, lobbuje na rzecz jej rozwoju, chroni interes hotelarzy, wspiera wszelkie inicjatywy gospodarcze swoich członków, a także promuje społeczną odpowiedzialność biznesu w branży.

IGHP dba o interesy polskich hotelarzy również na arenie międzynarodowej, będąc reprezentantem branży hotelarskiej w HOTREC (Konfederacja Narodowych Organizacji Hoteli, Restauracji, Kawiarni w krajach UE i europejskiego obszaru ekonomicznego). Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej IGHP oraz na profilu tej organizacji na Facebooku.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją Raportu

MKG HOTRECReport201808August

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.