Condohotele – jak sprawnie zarządzać obiektem, który ma setki apartamentów i właścicieli?

0
1008
Fot.: LSI Software

Zainteresowanie inwestorów condohotelami nieustannie rośnie. Świadczy o tym wiele nowych obiektów, które powstają w coraz bardziej turystycznych miejscach. Nie ulega wątpliwości, że zarządzanie krótkoterminowym najmem we współpracy z kontrahentami to duże wyzwanie finansowo-logistyczne. Jak nie pogubić się w rozliczeniach i rzetelnie raportować wyniki? Zapraszamy do lektury artykułu.

Condohotele odporne na pandemię
Na rosnącą popularność condohoteli z pewnością wpływa fakt, że to jedyny sektor branży, któremu nie zaszkodziła pandemia. Jak podaje GUS − w ubiegłym roku rynek hotelarski zmniejszył się o 5,2 proc, a starcia z kryzysem nie przetrwały głównie obiekty małe oraz te, które były umiejscowione na peryferiach. Najczęściej z powodu braków w personelu lub przerostu kosztów nad zyskami. Wielu przedsiębiorców z branży hotelarskiej zdaje sobie jednak sprawę, że cały kurs wzrostowy niebawem powróci.

Świadczą o tym trendy i zachowania konsumentów, które wyglądają optymistycznie. Pomimo że ceny stale rosną (inflacja, koszty pracownicze itd.), to wiele osób i tak preferuje wyjazd w obrębie Polski. Z pewnością pomogły w tym również bony turystyczne − w tym roku ZUS wydał ich aż 1,6 milionów na kwotę blisko 1,5 miliarda złotych. Inwestorzy, którzy w czasie pandemii lokowali środki w condohotele z pewnością są przygotowani na „odbicie”.

Dlaczego condohotele są popularne?
Condohotele, czyli wieloapartamentowe nieruchomości przeznaczone na krótkoterminowy wynajem, coraz częściej można znaleźć w miejscach, które są bardzo atrakcyjne dla turystów. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce przybyło aż 2106 nowych apartamentów tego typu – to wzrost o ponad 6 proc. Z kolei w tym roku pojawiło się już sześć nowych obiektów, które dysponują w sumie 860 apartamentami. Skąd wynika popularność condohoteli? Przede wszystkim wychodzą one naprzeciw potrzebom konsumentów, dla których coraz bardziej liczy się swoboda i niezależność. Co więcej, na meldunek w tego typu obiektach często decydują się rodziny bądź zorganizowane grupy, ponieważ takie rozwiązanie jest dla nich finansowo atrakcyjne.

Setki właścicieli − jak nie pogubić się w finansach?
Nie ulega wątpliwości, że zarządzanie condohotelem to wyzwanie. Obiekty mogą mieć od kilkunastu do kilkuset mieszkań, a każde z nich zazwyczaj należy do innego właściciela. Sytuację komplikuje fakt, że z każdym z nich indywidualnie ustala się procentowy podział dochodu z najmu. W związku z tym, opanowanie takiej ilości rozliczeń dla zarządcy obiektu jest bardzo trudne. Dlatego warto zdecydować się na dedykowane oprogramowanie recepcyjne, które znacząco pomoże w sporządzaniu rzetelnych rozliczeń i raportów. Jednym z nich jest RH2 Apartamenty. Dzięki niemu, zarządca obiektu może zdefiniować składniki przychodu np.:
• noclegi
• wyżywienie
• parkingi
• wartość brutto albo netto
• uwzględnienie prowizji (odliczenie od podstawy przychodu) należnej firmom zewnętrznym np. portalom OTA.

Fot.: LSI Software

Jak działa rozwiązanie RH2 Apartamenty?
Na podstawie wyżej wymienionych elementów składowych można zdefiniować sposób rozliczenia dla każdego apartamentu. Każda metoda rozliczenia jest identyfikowana w systemie indywidualnym kodem, opisanym w słowniku. Do każdego apartamentu przypisuje się kod wybranej metody, która jest podstawą do rozliczeń ujętych w raporcie.

Umożliwia to późniejsze generowanie obszernych raportów w dwóch wersjach:
• na podstawie sprzedaży wykonanej (tj. bieżącej realizacji) usług bez względu na ich ostateczne rozliczenie z gościem hotelowym,
• na podstawie dokumentów sprzedaży z wykazanymi usługami podlegającymi rozliczeniu.

Raporty te są generowane wraz z wyliczeniami przychodu w rozbiciu na część należną właścicielowi oraz część, która pozostaje u zarządcy. W pozycjach raportu dla każdego apartamentu wykazywane są wszystkie zrealizowane usługi podlegające rozliczeniu.
Dodatkowym udogodnieniem jest fakt, że raporty te mogą też być przygotowywane w postaci arkusza EXCEL.

Dzięki temu, zarządca condohotelu może przygotować dla właścicieli finalne rozliczenia okresowe, które będą rozszerzone o dodatkowe elementy specyficzne dla obiektu.
Ułatwia to również zadanie właścicielom apartamentów, ponieważ dodatkowo mogą oni na bieżąco monitorować dostępność i obłożenie w swoim obiekcie za pomocą dedykowanego portalu internetowego.

Rozliczenie z właścicielami − prosta sprawa!
Dzięki takim rozwiązaniom jak RH2 Apartamenty możliwe jest raportowanie i rozliczanie między właścicielami, a zarządcą. Sprawę ułatwia fakt, że wszystkie dane pozostają w systemie. Nie ma na to wpływu liczba dostępnych apartamentów, zrealizowanych najmów czy sprzedanych usług. Zarządca może zatem znacznie szybciej przeprowadzić czynności związane z administrowaniem obiektów, a dzięki temu oszczędzać czas i skupić się na strategicznych działaniach rozwoju condohotelu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.