Technologia Winnow w warszawskim Novotelu przynosi zyski

0
225
Novotel Warszawa Centrum w związku z ograniczeniem marnowania żywności zainwestował przed dwoma laty w nowoczesną technologię Winnow. Teraz widać już wymierne korzyści wdrożenia systemu.

Technologia Winnow pomaga szefom kuchni mierzyć, monitorować i w znacznym stopniu redukować marnotrawstwo żywności. Pomiar odpadów spożywczych i zarządzanie żywnością umożliwiło hotelowi osiągnięcie znakomitych wyników:

• koszt odpadów spożywczych w hotelu spadł o 55%;

• ok. 11 ton żywności nie trafiło na wysypisko śmieci w skali roku i jest to odpowiednik 27 500 zaoszczędzonych posiłków;

• ograniczenie marnotrawstwa żywności pozytywnie wpłynęło na wynik finansowy hotelu – szacowane roczne oszczędności wynoszą 18 000 EUR.

W 2012 roku AccorHotels, inwestor startegiczny Orbisu, rozpoczął realizację programu zrównoważonego rozwoju Planet 21 – inicjatywę podnoszącą standardy w zakresie podejścia do zrównoważonego rozwoju w branży hotelarskiej. W ramach programu Planeta 21, Grupa wyznaczyła ambitne cele do zrealizowania do roku 2020, w tym zobowiązanie do ograniczenia marnotrawstwa żywności o 30%. Aby osiągnąć zamierzone cele, powierzono Winnow oszacowanie kosztu odpadów żywnościowych oraz pomoc zespołowi w Warszawie we wprowadzeniu zmian zmierzających do redukcji odpadów.

Polska plasuje się na piątym miejscu wśród państw w Europie pod względem ilości marnowanej żywności per capita. Rodzi to szereg negatywnych skutków, w tym znaczne straty ekonomiczne i środowiskowe (źródło: https://financialobserver.eu/poland/poland-wastes-food-worth-eur14bn). Dobrą wiadomością jest fakt, że polska branża hotelarska poszukuje obecnie sposobów zminimalizowania tego problemu. Dzięki technologii Winnow, Novotel Warszawa Centrum jest w stanie ograniczyć marnotrawstwo żywności na podstawie automatycznego pomiaru odpadów i otrzymywania danych pomagających szefom kuchni ograniczenie nadprodukcji.

System składa się z zestawu cyfrowych wag oraz tabletu podłączonego do aplikacji w chmurze, dzięki czemu szefowie kuchni szybko i z łatwością dokonują pomiaru odpadów spożywczych. Zespoły otrzymują następnie codzienne raporty wskazujące, w których obszarach dochodzi do marnotrawstwa. Dzięki tym informacjom ich działania są bardziej wydajne i zrównoważone.

„Od dwóch lat stosujemy system Winnow, który precyzyjnie wylicza, jakich odpadów nasza kuchnia wytwarza najwięcej. Dzięki wdrożeniu rygorystycznego planu działania, szkoleniom i zaangażowaniu naszych zespołów udało się nam zredukować odpady o 55%. Ograniczenie marnotrawstwa żywności jest kluczem do bardziej zrównoważonej działalności” – tłumaczy Jakub Malec, szef kuchni hotelu Novotel Warszawa Centrum.

„Naszym zdaniem żywność jest zbyt cenna, by ją marnować, a technologia może zmienić sposób, w jaki z niej korzystamy z produktów spożywczych. Winnow udowodnił, że można z zyskiem dla firmy ograniczyć odpady żywnościowe, a oszczędności naszych klientów na kosztach żywności wahają się zazwyczaj od 3 do 8%. Redukcja odpadów spożywczych to obszar z dużym potencjałem w branży hotelarskiej. Wierzymy, że system Winnow może znaleźć zastosowanie praktycznie w każdej profesjonalnej kuchni w całej Europie Wschodniej” – dodaje Marc Zornes, współzałożyciel Winnow.




O Grupie Hotelowej Orbis

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi w 127 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1 gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie a inwestorem strategicznym Orbisu jest AccorHotels.




O systemie Winnow

Winnow powstał dzięki prostemu przekonaniu, że jedzenie jest zbyt wartościowe, by je marnować. Pomiar odpadów spożywczych jest wyzwaniem we wszystkich komercyjnych kuchniach, gdzie nawet do 20% kupowanych produktów spożywczych trafia na wysypisko śmieci (zazwyczaj 5-15%). Misją twórców jest podłączenie kuchni komercyjnych do systemu, stworzenie ruchu szefów kuchni i inspirowanie innych oraz przekonanie ich, że jedzenie jest zbyt cenne, by je marnować.

Winnow zapewnia połączenie kuchni komercyjnych z aplikacją w chmurze umożliwiając dokładne rejestrowanie i analizę odpadów. W ramach współpracy z tysiącami szefów kuchni na całym świecie koszty żywności konsekwentnie obniżane są o 3-8%, co jednocześnie wpływa na porawę ochrony środowiska naturalnego.

Prosty i intuicyjny w obsłudze system Winnow Waste Monitor składa się z wagi cyfrowej i podłączonego do niej tabletu. Pracownicy kuchni wyrzucają jedzenie w standardowy sposób, korzystając z pojemników na śmieci. Waga odpadów jest automatycznie zapisywana, a następnie korzystając z tabletu użytkownik wybiera powód i określa rodzaj wyrzucanej żywności (produkt spożywczy / gotowe danie). Codzienne raportowanie w systemie Winnow umożliwia szefom kuchni pełną kontrolę nad kuchnią oraz wskazuje, które produkty spożywcze są marnowane.

Dzięki temu szefowie kuchni otrzymują informacje niezbędne do udoskonalenia procesu produkcyjnego i zmniejszenia marnotrawstwa żywności o połowę, oszczędzając środki i jednocześnie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko. Dane pomagają szefom kuchni podejmować lepsze decyzje, angażować pracowników i wyznaczać jasne cele.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.