Solidność strategii Orbisu napędzana przez rosnące wskaźniki operacyjne

0
169
W premierowym półroczu 2018 r. spółka Orbis zanotowała znaczący wzrost wskaźników operacyjnych – RevPAR w regionie poprawił się o 5,3%, zaś zysk operacyjny EBITDA wyniósł 205 mln zł, co z kolei oznacza wzrost o +4,0% w ujęciu like-for-like. Ponadto nastąpiło przyspieszenie projektów rozwojowych (12 nowych hoteli w asset light, łącznie prawie 1 500 pokoi, a także 5 obiektów własnych w budowie, ponad 800 pokoi). Przedsiębiorstwo zarządzane przez Gillesa Clavie zostało również docenione przez Aon Hewitt, który wyróżnił Orbis mianem „Najlepszego pracodawcy w Polsce”.

„W pierwszym półroczu 2018 r. nasza działalność osiągnęła dużą dynamikę. Pomimo wysokiej bazy z roku 2017 Orbis może pochwalić się wzrostem wskaźnika RevPar o +5,3%. Na dobre wyniki wpłynął przede wszystkim poziom średniej ceny, który wzrósł o +5,2% w porównaniu z pierwszą połową 2017 r. Wskaźnik frekwencji utrzymuje się na stabilnym poziomie. Pragnę podkreślić, że dzięki odpornym gospodarkom krajów regionu Europy Wschodniej, w dalszym ciągu odnotowujemy silny wzrost poziomu wskaźnika RevPAR na wszystkich naszych kluczowych rynkach: w Polsce (+4,6%), na Węgrzech (+8,4%) oraz w Czechach (+4,8%)” – powiedział Gilles Clavie, Prezes i Dyrektor Operacyjny Orbis SA.



Wyniki finansowe

Solidne wskaźniki operacyjne w pierwszej połowie 2018 roku przełożyły się na dobre wyniki finansowe. Z pewnością jednym z czynników wpływających na osiągane wyniki jest odczuwalny w całym regionie wzrost kosztów pracy, wynikający z rekordowo niskich stóp bezrobocia. W związku z powyższym Orbis wzmacnia swoje działania koncentrując się na maksymalizacji przychodów ze sprzedaży. Zważywszy na fakt, że wraz z szybkim rozwojem technologii cyfrowej zmieniają się zachowania i oczekiwania gości, priorytetem dla Grupy jest zapewnianie klientom coraz lepszych doświadczeń poprzez personalizację świadczonych usług.

Te starania przynoszą efekty w postaci wzrostu przychodów o +4,8% w ujęciu like-for-like (do poziomu 690 mln zł). Wskaźnik EBITDA operacyjna kształtuje się na poziomie 205 mln zł, co oznacza wzrost o 4,0% w ujęciu like-for-like w stosunku do roku ubiegłego. W oparciu o wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu 2018 r. i prognozy na kolejne miesiące Spółka szacuje, że wskaźnik EBITDA operacyjna za cały rok 2018 będzie się mieścił w przedziale 465-480 mln zł.




Portfolio

Orbis nadal rozwija sieć hoteli w szybkim tempie. W pierwszej połowie 2018 roku Grupa podpisała 12 nowych umów (w modelu asset light) w 6 krajach regionu. Dzięki nowym umowom franczyzy i zarządzania, od września br. 1500 nowych pokoi dołączy do sieci. Dzięki temu Grupa będzie bardziej zrównoważona pod względem modeli działalności i lepiej zdywersyfikowana geograficznie. Wśród tych umów na szczególną uwagę zasługuje pierwsza umowa dotycząca hotelu pod nową marką Adagio, który zostanie wybudowany w Krakowie. Ponadto w pierwszym półroczu 2018 roku Orbis otworzył 5 nowych hoteli na podstawie wcześniej podpisanych umów franczyzy i zarządzania, powiększając sieć o ponad 600 nowych pokoi w 4 państwach regionu: w Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i Macedonii.

Jednocześnie Spółka kontynuuje inwestycję w 5 nowych, własnych hoteli (łącznie ponad 800 pokoi), z których dwa – ibis Styles Warszawa Centrum (179 pokoi) i ibis Vilnius Centre (164 pokoje) – zostaną otwarte w drugiej połowie tego roku. W sumie w przygotowaniu są 44 projekty inwestycyjne, co oznacza przyrost 6 000 pokoi. Plan rozwojowy zapewni Spółce silną pozycję rynkową w nadchodzących latach. W zakresie zarządzania aktywami Grupa sfinalizowała transakcję sprzedaży i zarządzania zwrotnego hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge i Novotel Szeged. Zgodnie ze strategią i planem inwestycyjnym na lata 2018-2022, Orbis przeznaczy pozyskane środki finansowe na przynoszące zyski projekty M&A w celu dalszego podnoszenia poziomu wskaźnika EBITDA i wartości Spółki w przyszłości, np. nabycie hotelu Mercure Bucharest Unirii na początku lipca br.

„Patrząc w przyszłość, jestem przekonany, że Orbis będzie podążał ścieżką wzrostu i generował dalsze zyski dla swoich akcjonariuszy. W dłuższej perspektywie dostrzegam szereg czynników napędzających wzrost spółki – z jednej strony intensywny organiczny rozwój dzięki doskonałości operacyjnej i efektywnemu zarządzaniu kosztami, a z drugiej strony dalszą rozbudowę sieci poprzez projekty rozwojowe oraz projekty M&A. Orbis ma odpowiednie środki na realizację swoich ambicji, dzięki czemu wspiera dalsze umacnianie Grupy w jej kluczowych obszarach: Wyniki, Portfolio i Ludzie” – podsumował Gilles Clavie.



O marce

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca prawie 21 000 pokoi w 127 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1 gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Strategicznym inwestorem Orbisu jest AccorHotels – wiodąca na świecie grupa hotelowa działająca na rynku turystyki i usług lifestylowych, lider innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, który oferuje wyjątkowe doświadczenia z pobytu w ponad 4300 hotelach, kurortach i rezydencjach zlokalizowanych w 100 krajach. Mając w portfolio luksusowe marki o międzynarodowej renomie od luksusowych po ekonomiczne, od wysokiej do średniej kategorii, a także marki lifestylowe, AccorHotels od ponad 50 lat dostarcza specjalistyczną wiedzę i know-how w zakresie usług hotelowych.

Poza podstawową działalnością hotelową AccorHotels rozwinął z sukcesem sieć swoich usług stając się światowym liderem w wynajmie luksusowych prywatnych rezydencji z ponad 10000 atrakcyjnych obiektów na całym świecie. Grupa jest również aktywna w segmencie usług concierge, co-working, gastronomicznych, organizacji wydarzeń, rozwiązań w zakresie nowych technologii. Dzięki międzynarodowemu zespołowi ponad 250 000 zaangażowanych pracowników AccorHotels deklaruje realizację ważnej, głęboko zakorzenionej w ich sercach misji – „by każdy gość czuł się mile widziany” (Feel Welcome). Goście mogą uczestniczyć w jednym z najlepszych na świecie hotelowych programów lojalnościowych – Le Club AccorHotels.

Grupa AccorHotels aktywnie działa również wśród społeczności lokalnych i jest zaangażowana w realizację zadań z zakresu zrównoważonego rozwoju i zobowiązań solidarnościowych poprzez wdrażanie spójnego programu PLANET 21 Acting Here, w ramach którego pracownicy, goście i partnerzy wspólnie przyczyniają się do osiągania zrównoważonego wzrostu. Od 2008 roku AccorHotels Solidarity Endowment Fund w sposób naturalny uzupełnia działalności i wartości Grupy, wspomagając walkę przeciwko społecznemu i materialnemu wykluczeniu będącemu udziałem najbardziej pokrzywdzonych członków społeczeństwa.

Akcje Accor SA są notowane na giełdzie Euronext w Paryżu (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku pozagiełdowym w Stanach Zjednoczonych (kod: ACRFY).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.