Kilka powodów, dla których warto postawić na samoobsługę.

0
207
Fot.: Materiały prasowe LSI Software

Samoobsługa staje się jednym z głównych trendów w sprzedaży bezpośredniej. Dotyczy to sklepów typu convenience, marketów oraz lokali gastronomicznych. Po latach eksperymentów, a w szczególności po okresie pandemii, samoobsługa jest już dobrze zorganizowanym działaniem przynoszącym wiele korzyści zarówno przedsiębiorcom jak i klientom. W związku coraz częściej pada decyzja o zastosowaniu rozwiązań, które pozwalają na samodzielny wybór i kupno produktów w lokalu. Czy jest to opłacalna opcja?

Samoobsługa coraz popularniejsza
Popularność kas samoobsługowych w wielu branżach zwiększyła się po pandemii koronawirusa. To właśnie w takiej formie wiele firm starało się zapewniać bezpieczne, bezdotykowe dokonywanie transakcji w swoich punktach. Zmiany docenili przede wszystkim konsumenci, którzy w badaniu UCE Research i SYNO Poland zdecydowanie opowiedzieli się za zwiększeniem ilości kas samoobsługowych w sklepach i restauracjach.

Trend został dobrze zidentyfikowany przez największą, amerykańską sieć fast-food, która od przeszło 6 lat instaluje ok. 4 tys. kas samoobsługowych rocznie. Takie podejście do zakupów coraz częściej pojawia się w popularnych marketach, a największa polska sieć sklepów convenience postanowiła pójść kilka kroków dalej i całkowicie zrezygnować z udziału pracowników w obsłudze.

Reklama

Klienci lubią elastyczność, chcą mieć wybór. Duża część konsumentów zaczęła preferować właśnie taką formę zakupów. Jedną z najważniejszych dla samej gastronomii grup konsumenckich są dziś Milenialsi, którzy w naszym kraju liczą ok. 11 mln osób. To właśnie ich oczekiwania coraz częściej starają się spełniać restauratorzy dostosowując rodzaj i format swojej usługi.

Fot.: Materiały prasowe LSI Software

Korzyści z automatyzacji

Personel i czas pracy
Lokale gastronomiczne, które wykorzystują technologię do samoobsługi mają zorganizowaną schematycznie pracę. Ogromną rolę odgrywają w nich nowoczesne urządzania i innowacyjne podejście do obsługi. Przecież finalnie część obowiązków, które dotychczas musiał wykonywać personel, powierza się rozwiązaniom IT i klientowi. Ta zmiana przynosi jednak korzyści obu stronom. Dzięki takim działaniom restauratorzy mogą zredukować czas pracy poświęcony na obsługę Gości i przekierować na inne obowiązki. W większości samoobsługowych lokali to po stronie Gości spoczywa również odbiór zamówienia, rozliczenie i ewentualne odstawienie naczyń. Redukujemy w ten sposób czas poświęcony na obsługę, ale z drugiej strony oferujemy szybką i sprawną usługę gastronomiczną, której nie mogą zapewnić tradycyjne lokale.

Obsługa bez pomyłek
Klienci składający swoje zamówienia za pośrednictwem kiosków sprzedażowych biorą na siebie cały proces – złożenie zamówienia. Wyeliminowanie błędów i odpowiednia konfiguracja to jedna z ważniejszych cech samoobsługi, która zapewnia satysfakcję klientów. Dzięki temu lokale nie narażają się na negatywne opinie i reklamacje w przypadku, gdy na kuchnię trafiają błędne zamówienia przyjmowane przez kasjerów lub kelnerów.

Co więcej, zamówienia składane przez klientów w kioskach mogą być natychmiast przekazywane do realizacji, a system monitorów (tzw. KDS order number) służących do komunikacji, na bieżąco będzie ich informował o postępach i gotowości zamówień do odbioru.

Marketing i prosty zysk

Urządzenia przyjmujące zamówienia od klientów są intuicyjne w obsłudze dzięki przejrzystemu interfejsowi. Kioski samoobsługowe pomagają w atrakcyjny sposób zaprezentować ofertę lokalu. Ponadto to łatwa prezentacja ofert marketingowych i promocyjnych. Do zarządzania właśnie takimi promocjami i ofertami specjalnymi w lokalu świetnie sprawdza się zintegrowane oprogramowanie, tj. Gastro Szef.

Dzięki takim zabiegom klienci najczęściej poszerzają swoje zamówienia o dodatkowe produkty czy decydują się na wybrane zestawy.

Kontrola zamówień

Przyjmowanie zamówień za pośrednictwem kiosków samoobsługowych wymaga odpowiedniej konfiguracji sprzętowej. Samo urządzenie, za pomocą którego spływają zamówienia musi być zintegrowany m.in. z systemem na stanowisku  POS a później może również z monitorami KDS. W takiej konfiguracji mamy bieżący dostęp do zamówień, co umożliwia szefom kuchni lepsze zarządzanie zasobami. Mogą oni bardziej produktywnie zarządzać surowcami, co w znacznym stopniu zredukuje odpady powstałe w wyniku niewłaściwego planowania.

Zawsze przed konkurencją
Na tak dużym i konkurencyjnym rynku jakim jest rynek gastronomiczny uzyskanie przewagi za pomocą innowacji jest bardzo istotne. Wprowadzenie samoobsługi oznacza stworzenie usługi kierowanej do konkretnej grup odbiorców. Przekonani do nowych technologii Milenialsi i osoby z pokolenia Y i Z znacznie chętniej wybierają miejsca, w których nie jest wymagany kontakt z personelem lokalu. Coraz częściej do nowej formy obsługi przekonują się również osoby starsze.

Samoobsługa w restauracji gwarantuje komfort zarówno Gościom jak i personelowi. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom w lokalu, proces składania zamówień i ich realizacji jest szybszy i bardziej zorganizowany niż w przypadku miejsc, w których oferowana jest tradycyjna forma obsługi. Goście są zadowoleni, ponieważ mają większą wygodę podczas wybierania i odbierania potraw. Co więcej nie muszą stać w kolejce co powoduje, że chętniej ponownie skorzystają z oferty lokalu. Nikt również nie zrezygnuje z obawy przed długim czasem obsługi. Personel ma z kolei ułatwioną pracę dzięki technologiom, które dokładnie i bezbłędnie określają zadania do wykonania. Jak widać, postawienie na samoobsługę w restauracji jest opłacalne pod wieloma względami, dlatego warto poważnie rozważyć tę opcję.

Fot.: Materiały prasowe LSI Software
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.