IGHP: Większość hotelarzy dobrze ocenia miniony sezon wakacyjny

0
873

Miniony sezon wakacyjny przyniósł hotelarzom mieszane uczucia. Choć sierpień okazał się miesiącem optymistycznym dla wielu obiektów, to ogólna ocena sezonu jest niższa w porównaniu z rokiem 2022. Jakie wnioski płyną z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego?

Sierpień ratuje sezon

Sierpień był miesiącem, który przyniósł hotelom najwyższe wyniki od początku roku. Aż 78% hoteli zanotowało obłożenie powyżej 50%, z czego połowa miała obłożenie przekraczające 70%. W porównaniu z lipcem, sierpień przyniósł zauważalną poprawę, zwłaszcza dla hoteli wypoczynkowych. W tej kategorii, żaden hotel nie zanotował frekwencji poniżej 30%, a 65% miało obłożenie powyżej 70%.

Porównanie z rokiem 2022

Mimo pozytywnych wyników sierpnia, ogólna ocena sezonu wakacyjnego 2023 jest niższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Dla 46% hoteli wskaźnik obłożenia był niższy niż w sierpniu 2022. Tylko 29% obiektów zanotowało wzrost obłożenia w stosunku do roku ubiegłego.

Ceny w hotelach

W obliczu spadku frekwencji, hotelarze próbowali zrekompensować straty podnosząc średnie ceny. Wyniki ankiety wskazują, że 3/4 hoteli podniosło ceny w porównaniu z sierpniem 2022. Niemniej jednak, dla blisko połowy hoteli wzrost cen był na poziomie lub poniżej wskaźnika średniej inflacji.

Goście zagraniczni

W sierpniu goście zagraniczni stanowili średnio 27% wszystkich gości. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wynosił 30%, natomiast w obiektach wypoczynkowych 28%.

Prognozy na wrzesień

Dane dotyczące rezerwacji na wrzesień są optymistyczne. Mimo zakończenia wakacji, obiekty wypoczynkowe mają lepsze prognozy niż biznesowe. Dla całej grupy ankietowanych, 52% hoteli wskazuje obłożenie powyżej 50%.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 5-8 września 2023 roku wzięły udział 123 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 72 proc. położonych jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 59 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 33 proc., 25 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 42 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.