Diety pudełkowe przechodzą na automatyzację

0
382
Fot.: Materiały prasowe AutoMapa

Dzisiejsi konsumenci mają coraz mniej czasu i jednocześnie coraz wyższe wymagania wobec jakości i zróżnicowania codziennych posiłków. Nie dziwi więc, że chętnie sięgają po zdrowe, wygodne i relatywnie niedrogie diety pudełkowe, co przekłada się na rozwój rynku usług cateringowych. Zainteresowanie dostawami gotowych posiłków prosto pod drzwi widoczne jest także w Polsce. Przybywa firm, ofert, a przede wszystkim klientów, których obsługa wymaga wsparcia technologii, m.in. w obszarze logistyki zamówień.

Polacy przodują w dietach pudełkowych
Rynek polskich usług cateringowych wart jest już ponad 2,5 mld złotych. Jego wartość rośnie z roku na rok. Największy skok odnotowano w pierwszej połowie 2021 roku, po wyciszeniu początkowych fal pandemii koronawirusa i związanych z nią obaw o finanse domowe. Jak wynika z szacunkowych danych SuperMenu, obecnie na polskim rynku działa już ok. 850 firm z tego sektora, które rocznie realizują niemal 50 mln dostaw.

Wyzwania dla branży cateringowej
Oczekiwania konsumentów wobec branży dietetycznej stale rosną – osoby korzystające z diety pudełkowej oprócz bogatej oferty chcą szybkiej i sprawnej dostawy bez konieczności wychodzenia z domu. Rosną też potrzeby samej branży – w obliczu zwiększającej się liczby zamówień i natężonego ruchu pojazdów w miastach pojawia się potrzeba optymalizacji działań. Branża cateringowa sięga zatem coraz chętniej po usługi outsourcingowe, w tym także planowanie dostaw wielopunktowych i zarządzanie systemem dostaw, z budowaniem stref i podziałem pracy włącznie.

Reklama

Z wyzwaniami w obszarze logistyki mierzą się przede wszystkim rozwijające się marki. W odróżnieniu od niewielkich firm ręcznie planujących doręczenia z wykorzystaniem kilku pojedynczych pojazdów, muszą one skoordynować pracę wielu kierowców i kurierów jednocześnie. By robić to w sposób, który pozwoli zoptymalizować liczbę pokonywanych kilometrów czy odpowiednio zaplanować załadunek (kolejność dostaw ma powiązanie z kolejnością ułożenia paczek na samochodzie) potrzebują narzędzi automatyzujących procesy logistyczne. Odpowiednio dobrane pozwalają oszczędzić czas, obniżyć koszty i zwiększyć skuteczność, co przekłada się na satysfakcję klienta końcowego. Dobry system optymalizujący dostawy cateringowe zbiera także dane i dostarcza firmie informacji, w przypadku reklamacji złożonej od klienta: np. możliwe są archiwizacje zdjęć wykonanych przez kurierów oraz notatek.

„Zarówno większe marki, jak i rozwijające się firmy cateringowe szukające sposobu na oszczędności i podniesienie skuteczności swoich działań mają do dyspozycji narzędzia analityczne usprawniające proces dostaw realizowanych dużą flotą pojazdów i do wielu klientów jednego dnia. Specjalnie dla firm cateringowych opracowaliśmy System AutoMapa Enterprise Last Mile, który działa w trybie real time. To możliwość zaplanowania pracy dla wszystkich kierowców jednocześnie, z uwzględnieniem równego obłożenia w ramach stref i obliczenia zoptymalizowanej trasy (pod kątem czasu lub długości trasy). To obniża koszty logistyki, pozwala na optymalne wykorzystanie pracowników i optymalny podział pracy. Ponadto dyspozytor jest poinformowany przez system o błędach w adresach zleceń, co niweluje pomyłki w procesie logistycznym już na poziomie jego planowania” – komentuje Maciej Polkowski, key account manager w AutoMapa Enterprise.

„W ostatnim półroczu odnotowaliśmy znaczący wzrost zainteresowania naszą ofertą dietetyczną, na co wpływ mógł mieć częściowy powrót naszych klientów do pracy biurowej i chęć zaoszczędzenia czasu przy wyborze codziennej diety. Rosnąca ilość zamówień to także szereg wyzwań dla nas, głównie logistycznych. Codziennie dostarczamy ponad kilka tysięcy diet na terenie Warszawy, Trójmiasta i okolic. To niejako wymusiło na nas konieczność zautomatyzowania procesów dostawczych w naszej firmie i współpracę z AutoMapą Enterprise. Dziś dokładnie wiemy, jak będzie wyglądał nasz dzień: ile kilometrów kierowcy przejadą, w których strefach miasta, w jakim czasie. Na bieżąco kontrolujemy, gdzie już byliśmy, a gdzie dostawa zostanie dopiero zrealizowana. W systemie mamy także zdjęcia każdej dostarczonej paczki i notatkę od kierowcy przy zleceniu, a po dostawie możemy wysyłać sms do Klienta. Ta ostatnia funkcja wysyłki sms – wbrew naszym obawom – została bardzo pozytywnie odebrana przez naszych klientów. Niweluje to ryzyko kradzieży paczki spod drzwi i daje możliwość klientowi zabrania diety, by schować ją w lodówce. Takie rozwiązanie to pewność, że nasze usługi są realizowane na najwyższym poziomie, z dbałością o jakość, zdrowie i czas. A nawet, jak coś pójdzie nie tak, mamy archiwum, możemy sprawdzić co się wydarzyło z przesyłką.” – komentuje Piotr Bieńkowski – manager firmy BoskiBox, która z systemem AutoMapa Enterprise Last Mile zrealizowała już ponad kilkaset tysięcy dostaw.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.