Darmowe wakacje? Nie daj się oszukać!

0
39
Advertisement

Wakacje to doskonała okazja do wypoczynku, ale również liczne próby oszukania sporej grupy osób. Naciąganie, kradzieże i wyłudzanie danych przy wykorzystaniu telefonu czy internetu to obecnie dość popularna metoda. Jak nie dać się oszukać i na co uważać? 

W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączenia od tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.

Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w rzeczywistości rozmawia z robotem. Mało tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.

Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:

“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.

Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.

Nie dajcie się na to nabrać! To próba oszustwa!

Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?

Jest kilka sposobów, pozwalających nam, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem. Przede wszystkim:

  • bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
  • często używa bezosobowych zwrotów
  • nie używa naszego imienia
  • bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie
  • skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności

O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?

Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:

  • jak najszybciej zakończyć rozmowę
  • pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
  • upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych – można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
  • jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą
  • warto również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skrzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
  • warto również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów

Autor: Karol Wiak

Źródło: nocowanie.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.