W Polsce rozwija się nowy trend – napiwki bezgotówkowe

0
608
Fot.: Materiały prasowe GlobalTips

Trzeba przyznać, że pandemia znacznie przyspieszyła rozwój gospodarki cyfrowej – biznes był zmuszony szybko dostosować się do nowych realiów. Zmiany dotknęły również dostępne sposoby płatności – w wyniku czego ogromna część naszego społeczeństwa rezygnuje z posiadania gotówki, opłacając rachunki kartą lub telefonem. Ma to swoje odzwierciedlenie także w gastronomii – przede wszystkim w sposobie pozostawiania napiwków: dla większości gości restauracji opłata powyższymi sposobami jest wygodniejsza. Eksperci firmy GlobalTips, specjalizującej się w technologii zbierania napiwków bezgotówkowych, przedstawili swoje wnioski w tym temacie.

Napiwki bezgotówkowe – nowy trend

Można odnieść wrażenie, że całkowicie zrezygnowaliśmy z gotówki: za poranną kawę w drodze do pracy płacimy kartą, lunch zamawiamy poprzez aplikację, płacąc za pomocą BLIK-a lub Google Pay, a wyjazd na wakacje opłacamy online, dokonując zaliczki szybkim przelewem. Świat dookoła nas robi się coraz bardziej cyfrowy, zmieniając wszystkie sfery naszego życia – nawet tak drobne, jak opłata rachunku lub pozostawienie napiwku w restauracji lub kawiarni.

Reklama

Zaryzykujemy stwierdzenie, że klienci restauracji często nie mają w portfelu kwoty potrzebnej na napiwek, w efekcie czego pytają o możliwość naliczenia napiwku przy płatności kartą lub całkowicie rezygnują z gratyfikowania kelnera. Wraz z rozwojem firm fintech oraz błyskawicznych przekazów pieniężnych, w Polsce zaczęły się pojawiać usługi napiwków bezgotówkowych – to one ratują klientów nie posiadających odpowiedniej ilości gotówki. Za ich pomocą klienci mogą wysyłać przelewy kelnerom, kurierom oraz pracownikom branży beauty.

Fot.: Materiały prasowe GlobalTips

Rynek napiwków bezgotówkowych nie osiągnął jeszcze szczytu. Według danych GlobalTips kierunek ten rozwija się w Polsce bardzo szybko – w ciągu ostatnich 5 lat coroczny wzrost wynosi ponad 20% – porównywalnie zresztą z tempem w pozostałych częściach Europy. Z czym związany jest ten rozwój? Z jednej strony – z rosnącą popularnością kart bankowych oraz szerszym wykorzystaniem portfeli Apple i Google Pay. Według danych NBP w Polsce w 2021 w użyciu było ponad 44,1 milionów kart bankowych! Podobnie wygląda sytuacja zagranicą – właściwie jesteśmy świadkami całkowitej transformacji gospodarki w kierunku strefy bezgotówkowej.

Modele działania napiwków bezgotówkowych w HoReCa

Jak zatem mogą być zbierane napiwki bezgotówkowe?

Możemy wyodrębnić dwa modele – indywidualny lub zespołowy.
W modelu indywidualnym każdy kelner zbiera napiwki na swoje „konto”. W tym celu wykorzystuje się kod QR lub NFC, znajdujące się na kartach plastikowych, naklejkach lub wydrukowane bezpośrednio na rachunku.

W modelu zespołowym napiwki zbiera się w podobny sposób, w tym przypadku do ogólnego „portfela”, a następnie dzieli na ustalonych zasadach wśród personelu restauracji.

Natomiast z punktu widzenia klientów, w Polsce rozpowszechnione są trzy sposoby zostawiania napiwków:
• poprzez standardowy terminal;
• poprzez specjalny terminal dla zbierania napiwków;
• poprzez serwis GlobalTips (kody QR+NFC, znajdujące się w restauracjach i kawiarniach).

Największą efektywność z punktu widzenia ilości zebranych napiwków osiąga serwis GlobalTips, ponieważ jest zrozumiały i wygodny zarówno dla kelnerów, jak i dla klientów. Najważniejszym plusem wykorzystania kodu QR jest fakt, że klienci mogą zostawić napiwek bez obecności kelnera, kiedy jest im wygodnie i zrobić to przy użyciu ulubionej metody płatności.

Fot.: Materiały prasowe GlobalTips

Zalety serwisu są też zrozumiałe dla pracodawców i pracowników:
1. Restauracja zwiększa motywację pracowników, ponieważ dochód kelnerów z napiwków znacznie wzrasta.
2. Restauracja polepsza jakość obsługi, ponieważ kierownicy posiadają wgląd w zostawione przez klientów opinie i mogą na bieżąco rozwiązywać problemy w obsłudze.
3. Restauracja i jej pracownicy korzystają z serwisu nieodpłatnie, ponieważ misja GlobalTips polega na tym, żeby polepszać warunki finansowe pracowników HoReCa – niewielką prowizję na rzecz wydatków platformy pokrywa klient restauracji.

Kultura okazywania bezpośredniej wdzięczności rozwija się oczywiście nie tylko w branży HoReCa. Pasażerowie taksówek zostawiają napiwki dla kierowców, klienci salonów urody – fryzjerom i personelowi, coraz częściej napiwki dostają kurierzy i pracownicy stacji benzynowych. Trend zdecydowanie wychodzi poza ściany restauracji i kawiarni.

Zostawiajcie napiwki w swoich ulubionych miejscach – nawet jeśli nie macie w portfelu gotówki ☺! Tym samym pomożecie społeczności pracowników HoReCa, którzy dodają do naszego życia smaku i czynią go bardziej różnorodnym!

Fot.: Materiały prasowe GlobalTips
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.