Rekrutacja do gastronomii — czego szukać w kandydatach?

0
836
Fot.: Materiały prasowe LSI Software

Szacuje się, że w zależności od sezonowości, pór roku branża gastronomiczna zatrudnia nawet milion osób. W czasie wysokiego sezonu na rynek pracy trafiają głównie młode osoby, dla których niejednokrotnie gastronomia to pierwsze doświadczenie zawodowe. Jakich cech szukać w kandydatach i jak przeprowadzić efektywną rekrutację?

Zmiany kadrowe w gastronomii

Zawirowania w branży w dużym stopniu wpłynęły na zasoby kadrowe w gastronomii. Szacuje się, że przez samą pandemię z branży odeszło ponad 200 tys. pracowników, którzy częściowo przekwalifikowali się na stałe, a częściowo wrócili na rynek gastronomiczny. Duży wpływ na zaistniałą sytuację ma też obecnie wysokie, minimalne wynagrodzenie. Pracodawcy coraz rzetelniej dysponują budżetem pracowniczym, a nowa stawka to również coraz wyższe oczekiwania stawiane przez pracodawców. Specyfika branży gastronomicznej to również niski próg wiekowy, od którego pracownicy zaczynają zbierać swoje pierwsze doświadczenia zawodowe. Pokolenie Z, które coraz częściej pojawia się w gastronomii to dla przedsiębiorców spore wyzwanie rekrutacyjne. Młodzi pracownicy coraz śmielej wyrażają swoje oczekiwania i stawiają określone warunki. Wielu restauratorów odczytuje to często, jako brak doświadczenia i pokory nie zawsze rozumiejąc intencje. Czego więc szukać organizując rekrutację do gastronomii i jakimi cechami powinien odznaczać się nowy pracownik?

Zaangażowanie kandydatów

To jedna z najważniejszych cech obsługi w tej branży. Specyfika pracy w gastronomii wymaga dużej samodzielności. O ile wykonywane czynności są w miarę powtarzalne, o tyle każde przyjęcie gości w lokalu to osobna i unikalna interakcja. Pracownik wykazujący się własną inicjatywą to jedno z podstawowych kryteriów pozwalających mu na sprawną i samodzielną pracę. To wbrew pozorom cecha nowego pokolenia, którzy potrafią mocno zaangażować się w pracę, ale lubią być przy tym też wysłuchani i docenieni. Chcą mieć przekonanie, że ich zaangażowanie zostanie nie tylko dodatkowo wynagrodzone, ale przede wszystkim zauważone.

Fot.: Materiały prasowe LSI Software

Empatia i rozpoznawanie oczekiwań gości

To cecha, którą przede wszystkim powinien odznaczać się personel obsługujący gości restauracji. Pomoże rozwinąć umiejętność rozpoznawania oczekiwań klienta i adekwatnego reagowania na wszelkie zachowania. Empatia pozwala również lepiej rozumieć ludzkie reakcje i nabierać bezpiecznego dystansu do wielu angażujących kontaktów interpersonalnych. Dzięki temu kelner czy barman również będzie w stanie lepiej obsłużyć gości, a rozmowa z nim może być miłym doświadczenie. Przyjemna obsługa jest bardzo ceniona przez wszystkich klientów gastronomii.

Zaradność a presja czasu

Umiejętność rozwiązywania problemów w pracy pod presją czasu to zazwyczaj atuty już doświadczonych pracowników. Podczas rekrutacji warto jednak zwrócić uwagę na naturalną skłonność do rozwinięcia tej cechy nawet u najmłodszych członków zespołu. Pozwoli to na stworzenie samodzielnego stanowiska pracy, którego zakres obowiązków będzie realizowany rzetelnie i odpowiedzialnie. Zaradność powinna być nie tylko cechą managerów, ale powinna dotyczyć, w różnym stopniu, każdego pracownika kadry gastronomicznej.

Chęci rozwoju

Praca w gastronomii ma często charakter tymczasowy. Zmienne godziny pracy czy weekendowe zaangażowanie powodują dużą rotację. Gwarancją stabilnego zatrudnienia powinna być jednak chęć rozwoju przejawiana przez pracowników. Rokującym w ten sposób osobom warto zapewnić odpowiednie warunki, aby spełnić ich oczekiwania i rozwinąć pasję do wykonywania pracy. Do weryfikacji zadań swojej obsługi restaurator może wykorzystać liczne narzędzia. Jednym z nich jest system gastronomiczny (m.in. z rodziny Gastro), który może wdrożyć. To nie tylko zapewnia lepszą kontrolę pracowników (rejestr czasu pracy czy sprawdzenie uczciwości), ale też może przyczynić się do dostrzeżenia ich efektywności – a co za tym idzie wyższego wynagrodzenia i awansu.

Fot.: Materiały prasowe LSI Software

Aktywna rekrutacja do gastronomii

Niezależnie od rodzaju stanowiska i wieku zatrudnianej osoby warto poświęcić czas na dłuższą rozmowę i omówienie konkretnych zagadnień związanych z pracą. W branży gastronomicznej często elementem samej rekrutacji jest dzień próbny, który jednak rzadko jest w stanie ujawnić silne i słabe strony potencjalnego pracownika. Dlatego warto skupić się na rzeczowej rozmowie omawiając przede wszystkim zakres obowiązków, oczekiwane cechy osobowe oraz wysokość wynagrodzenia.

Zakres obowiązków coraz częściej staje się elementem umowy między stronami, co znacznie ułatwia egzekwowanie działań przez pracowników. Sam dzień próbny powinien być poprzedzony wyznaczeniem kilku konkretnych zadań i zweryfikowaniem ich wykonania. Warto pamiętać o tym, że sam proces rekrutacji wraz z dniem próbnym to koszty, jakie ponosi przedsiębiorstwo. Czas na to poświęcony są inwestycją w potencjalnych kandydatów..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.