Hotele przyjazne środowisku coraz popularniejsze

0
2405
W Katowicach odbywa się właśnie Szczyt Klimatyczny COP24, na którym dyskutuje się o zmianach klimatu i przyszłości naszej planety. Świadomość społeczeństwa na temat konieczności dbałości o środowisko naturalne jest już tak wysoka, że wiele firm, w tym hotelowe, wpisuje w swoją politykę odpowiedzialności społecznej biznesu (CSR) zasady mające na celu pokazanie ich zaangażowania.

Współcześni goście hotelowi przywiązują dużą wagę do proekologicznych rozwiązań stosowanych przez hotele. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, hotele wdrażają szereg rozwiązań, czyniąc z nich niekiedy element charakterystyczny dla swojej marki lub konkretnego obiektu.

Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami mającymi chronić środowisko i zasoby naturalne są perlatory montowane w kranach, dzięki którym oszczędność wody wynosi nawet kilkadziesiąt procent, minibary o wysokiej klasie energetycznej, które nie wydzielają freonu, oświetlenie LED konsumujące 75% mniej energii i emitujące 75% mniej ciepła, czy zmywarki kuchenne posiadające funkcje obniżające zużycie wody, energii i detergentów.

Standardem jest także stosowanie przez hotele zasady o niewymienianiu ręczników, jeśli gość odwiesił je na wieszak, a także zmianie pościeli co trzeci dzień lub na życzenie gościa.

Coraz więcej hoteli na świecie używa koszy na śmieci w pokojach i częściach publicznych służących do ich segregacji. Segregacja śmieci, choć obecnie stanowiąca wymóg, jest ważnym elementem ochrony środowiska i służy do recyclingu odpadów. Z recyclingu mogą pochodzić długopisy, papeteria hotelowa, kubeczki w pokoju, opakowania kosmetyków, a nawet umeblowanie.

Obecnie uważa się plastik za ogromne zagrożenie dla planety i zwierząt. Co roku na całym świecie produkowane jest ponad 60 miliardów ton plastikowych odpadów! Plastik jest szczególnie szkodliwy, gdyż w zależności od jego rodzaju rozkłada się od 100 do 1000 lat. Przy zwykłych papierkach po cukierkach proces ten trwa około 450 lat. Podobna ilość czasu, bo około 400 lat, potrzebna jest do rozłożenia się jednej reklamówki. Ocenia się, że w niektórych rejonach oceanów pływa więcej plastiku niż planktonu!

Hotele międzynarodowych sieci oraz te indywidualne, nawet wysokiej klasy, zamiast kosmetyków w jednorazowych buteleczkach (30 ml) stosują duże opakowania (300 ml), które wystarczą na dłużej, tym samym redukując odpady. W dodatku są to kosmetyki tworzone na bazie naturalnych składników, które nie zawierają barwników i nie uczulają, jak poniższy przykład kosmetyków dla hoteli 25hours Hotels.

Drugim coraz powszechniej praktykowanym przez hotele sposobem redukcji plastiku jest całkowite wycofanie z użycia plastikowych rurek i mieszadełek do drinków lub zastępowanie ich rurkami wykonanymi z papieru lub skrobi. Warszawski Hotel Indigo przystąpił do akcji „Tutaj pijesz bez słomki”. Więcej pomysłów na redukcję plastiku w hotelach znajdą Państwo TUTAJ.

1 Hotel Central Park w Nowym Jorku został stworzony w oparciu o amerykański system oceny budownictwa Leadership in Energy and Environmental Design (LEED). Elewację budynku porasta bluszcz, a ściany i sufity pokryte są mchem. Meble wykonane zostały w procesie upcyclingu. Pościel jest wykonana z bawełny organicznej, jak i szlafroki oraz skarpetki, stosowane zamiast kapci. W szafie wiszą wieszaki wykonane z kartonu, oczywiście pozyskanego z recyclingu. A przy prysznicach zamontowane są… klepsydry odliczające czas 5 minut, jako optymalny czas na wzięcie prysznica, co ma uświadomić gościom potrzebę oszczędności wody.

Radisson Blu Resort w Świnoujściu to z kolei pierwszy hotel 5-gwiazdkowy w Polsce zaprojektowany od podstaw zgodnie z wytycznymi ekologicznego certyfikatu LEED. W trakcie procesu certyfikacji LEED brane są pod uwagę wszystkie elementy zrównoważonego budownictwa, takie jak: lokalizacja i rodzaj terenu przeznaczonego pod inwestycję, zużycie energii i wody, jakość środowiska wewnętrznego, rodzaj zastosowanych materiałów, innowacyjność. Jedno z wielu rozwiązań zastosowanych w tym hotelu, to wykorzystanie wody deszczowej do zasilania części toalet.

Crowne Plaza Copenhagen Towers w Kopenhadze na każdym kroku podkreśla swoje przyjazne nastawienie wobec środowiska i chwali proekologicznymi inicjatywami i zastosowanymi rozwiązaniami, m.in. panelami słonecznymi zamontowanymi na elewacji budynku, używanym sprzętem informatycznym wykonanym z tworzyw sztucznych nadających się do ponownego przetworzenia. Goście, którzy nocują dłużej niż jedną dobę, mogą skorzystać z takiej oto ekologicznej oferty. W zamian za odmowę dziennego serwisu pokoju, gość otrzymuje zniżkę w hotelowym barze.

Kosmetyki zostały wykonane z naturalnych składników, a ich biodegradowalne opakowania ze skrobi ziemniaczanej i kukurydzianej.

Sieć Vienna House (hotele marek Andel’s, Angelo, Vienna House Easy) nagradza gości za odmowę serwisu słodkościami zostawionymi w takich woreczkach zawieszonych na klamce. Dodatkowo goście mają do dyspozycji stacje ładowania samochodów elektrycznych i kosmetyki fairtrade. Sieć wycofała się też z używania jajek z chowu klatkowego.

W otwieranym przeze mnie butikowym hotelu SixtySix w Warszawie wprowadziłem m.in. akcesoria łazienkowe przechowywane w szklanych pojemnikach zamiast papierowych opakowaniach, worki na pranie wykonane z bawełny zamiast plastiku, kosmetyki z certyfikatem bio, oraz biodegradowalne środki czystości z certyfikatem Ecolabel.

Hotel Finca Rosa Blanca Coffee Plantation and Inn w Kostaryce posiada podziemny system elektryczny, który nie koliduje z dziką przyrodą, fusy po kawie używane są jako naturalny nawóz dla roślin w ogrodzie, pościel wykonana jest z włókien bambusa, a warzywa podawane gościom są organiczne.

W jednej z wież budowanego w chińskim mieście Nanjing kompleksu powstanie hotel marki Hyatt. Jego wyjątkowość polegać ma na obsadzeniu balkonów ponad 1000 drzew i elewacji 2500 pnących roślin. Projekt ma na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza w tym mieście poprzez absorpcję przez zasadzone rośliny 25 ton dwutlenku węgla rocznie.

Z kolei Hotel ICON w Hong Kongu szczyci się swoim proekologicznym zarządzaniem. Dla przykładu: zamiast drukowanej karty meldunkowej, gość wpisuje dane na tablecie i podpisuje się elektronicznie. Tam również wnętrza hotelu zdobią wertykalne ogrody.

Nowoczesne technologie właśnie mają duży wpływ na ochronę środowiska. Systemy informatyczne służą do zarządzania energią i wodą w hotelu, regulują same temperaturę pokoju. W czasie kwietniowej konferencji w Warszawie nt. zastosowania nowoczesnych technologii w hotelarstwie mówiłem m.in. o aplikacjach na urządzenia mobilne, które zawierają dostęp do informatora hotelowego, elektronicznych wydań gazet, czy map turystycznych, co eliminuje materiały drukowane na papierze.

Francuska Grupa hotelowa Accor (m.in. hotele marki Sofitel, Mercure, Novotel, Ibis) wraz z polską Grupą Hotelową Orbis realizuje w Polsce program „Plant for the Planet”, który polega na przekazywaniu 50% oszczędności w tytułu prania ręczników na zalesianie. Z okazji zainicjowanego i pilotowanego przez grupę Accor Dnia Gościa Ziemi („Earth Guest Day”) pracownicy polskich hoteli sprzątają lasy i parki oraz sadzą drzewa i kwiaty. Dodatkowo AccorHotels wycofuje się z produktów, które zawierają olej palmowy.

Ważne jest, by goście byli informowani o działaniach podejmowanych przez hotel i zachęcani do partycypacji, a także aby nie były to tylko puste slogany i pojedyncze rozwiązania, lecz cały zestaw działań. Nowoczesny hotel to hotel przyjazny środowisku!

Autorem tekstu jest Karol Weber, twórca bloga ENJOY YOUR STAY poświęconego dwóm jego pasjom – hotelarstwu i podróżom. To miejsce, w którym można znaleźć recenzje i rekomendacje hoteli, branżowe ciekawostki, wywiady ze znanymi osobami i hotelarzami, a także relacje z podróży.

Weber związany jest z branżą hotelową od 15 lat. W tym czasie zdobywał wiedzę i doświadczenie na różnych stanowiskach, w międzynarodowych sieciach hotelowych, w Polsce i za granicą. Obecnie świadczy usługi w zakresie doradztwa, szkoleń i kontroli jakości. Pomaga we wprowadzaniu standardów obsługi, szkoli pracowników z ich zastosowania i kontroluje ich efektywność. Swoją wiedzą, doświadczeniem, zaangażowaniem, nastawieniem na wyniki, pasją i energią chce dzielić się z innymi, którym również zależy na profesjonalizacji polskiego hotelarstwa. Więcej o doświadczeniu i zawodowej działalności autora tekstu możecie Państwo dowiedzieć się tutaj: Inspektor Hotelowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.