Czy warto inwestować we własny transport i kurierów?

0
917
Photo by Dan Burton on Unsplash

To pytanie, które zadaje sobie zapewne wielu restauratorów, którzy myślą o wprowadzeniu opcji dowozu, albo już realizują własnym sumptem i zastanawiają się czy jednak nie lepiej podjąć współpracę z firmą zewnętrzną. O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli największej firmy gastro-kurierskiej w Polsce.

Naszym zdaniem nie. Koszty utrzymania własnych kurierów są takie same jak koszty, które ponosi Stava żeby utrzymać swoją flotę, ale kierowcy restauracji są mniej efektywni niż flota wyspecjalizowanej firmy gastro-kurierskiej. Kurierzy zatrudnieni bezpośrednio w restauracji realizują około 1,5 dostawy średnio na godzinę pracy. W bardzo dobrze zorganizowanych restauracjach ten wskaźnik może sięgać 2 dostaw na godzinę. Kurierzy Stava osiągają często średnią dzienną efektywność przekraczająca 3 dostawy na godzinę. Oznacza to, że koszty, które ponosi restaurator są zdecydowanie wyższe, jeżeli sam zatrudnia kurierów, w porównaniu do współpracy ze Stavą. Poza tym, restaurator nie musi martwić się o planowanie grafików, optymalizację tras, nie musi dbać o samochody, ponosić nakładów administracyjnych związanych z zatrudnianiem kierowców ani płacić ZUSu za dodatkowych pracowników.

Zapytaliśmy także o najczęstsze problemy pojawiające się podczas realizacji dostaw we własnym zakresie. O to z czym trzeba się liczyć? Nieprzewidywalne elementy, które zaskakują w najmniej spodziewanych momentach.

Wśród najczęstszych kłopotów można wymienić niestawienie się kuriera do pracy, awarie samochodów czy problem z nierównomiernym napływem zamówień w poszczególne dni i godziny. Bardzo często zdarza się tak, że przez kilka godzin w ciągu dnia restauracja ma do realizacji pojedyncze zamówienia (i wtedy kierowca jest nieefektywny, a dostawy drogie) a w szczycie zamówień na przykład kilkanaście (i wtedy kierowca nie jest w stanie rozwieźć ich na czas, więc klienci długo czekają na swoje zamówienia). Trudno jest przewidzieć nadejście szczytu, co przekłada się na to, że albo klienci dostają jedzenie z dużym opóźnieniem albo praca kierowcy jest bardzo droga.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.