„Zrób mi kawę”, rzecz o modelowaniu zachowań w gastronomii… i nie tylko w gastronomii

0
656

Większość zachowań jest przekazywana, wdrażana i utrwalana poprzez modelowanie, czyli codzienne rutyny, zachowania przełożonych i przekazy werbalne lub nie. Nie wynika ze szkoleń, standardów, procedur czy obowiązujących zasad. Mogą one wisieć na ścianie w pięknej ramce, a i tak ważniejsze będą przekazy w codziennych zachowaniach przełożonych lub tolerowanie przez nich pewnych zachowań. Naśladowanie, bierne przekazy i sygnały, niekorygowanie niewłaściwych zachowań i postaw – tak rodzą się problemy, a często i patologia.

Taka sytuacja: Właściciel/Kierownik/Menadżer prosi kogoś z personelu: „zrób mi kawę”.
To już trzecia kawa dzisiaj, nie wspominając o deserze do drugiej (powiedzmy sernik, żeby nadać opowieści odrobinę smaku). Żadna z tych kaw nie została zapłacona, bo to tylko kawa i prosił o nią szef. Jego/jej lokal, jego/jej kawa, jego/jej personel, jego/jej znajomi, którzy na tą kawę przyszli.

Jakie z tym idą przekazy? Otóż takie:

Reklama

– ziarno, mleko, cukier woda, prąd – nie mają wartości, są za darmo
– praca nie ma wartości, bo nie idzie za nią sprzedaż
– można bez konsekwencji (np. inwentaryzacja) korzystać z produktów i surowców
– nie wszystko trzeba fiskalizować
– niektórzy nie muszą stosować się do reguł i zasad

Nie możesz oczekiwać, że pracownicy będą szanowali produkty, surowce, jeżeli Ty sam ich nie szanujesz. Korzystanie z produktów nie jest dla nich kradzieżą, bo pokazał, że tak można.

Przykład modelowania spoza gastro? proszę: nic tak nie neutralizuje, znosi wartości w firmie niż „lepsza” herbata dla zarządu w biurowej kuchni.

Ryba psuje się od głowy. Przykład idzie z góry. Jaki Pan taki kram.
NAJNIŻSZY STANDARD KIEROWNIKA JEST NAJWYŻSZYM STANDARDEM PRACOWNIKA.

To co? Zapłacisz dzisiaj za swoją kawę? Nie zbiorczo, nie „na zeszyt”, tylko od razu! 🙂

O autorze:

Krzysztof Kaliciński
Konsultant HoReCa & Retail, Coach, Trener Biznesu, Wykładowca ALK
[email protected]

Doświadczony praktyk z 30 letnim stażem. Zaangażowany i współtworzący takie projekty jak: Green Caffe Nero, coffeeheaven, T,G.I Fridays’s, empik cafe / SO! COFFEE, 4F SPOT, Kura Warzyw. Specjalizuje się w budowie i zarządzaniu sieciami gastro, zarządzaniu zespołami, doradztwie i szkoleniach dla gastronomii i retail.

Pierwszy na rynku coach specjalizujący się w branży HoReCa.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.