Warszawa traci w rankingach. Czy grozi nam stagnacja? Mamy najnowszy raport ICCA.

0
269
Dwudzieste dziewiąte miejsce na świece i 18 w Europie – Warszawa walczy o miano lidera i próbuje budować silną markę na światowym rynku konferencji i kongresów, ale z każdym rokiem jest to coraz trudniejsze. W ubiegłorocznym rankingu, Warszawa z 89 wydarzeniami znalazła się na 23. miejscu na świecie i 16 w Europie, a to oznacza, że tracimy oczka i stajemy się coraz mniej atrakcyjni, bo dzieje się u nas coraz mniej. Kto jest winny? Słaba promocja, niezbyt dobry wizerunek Polski w świecie związany z polityką obecnego rządu czy wpływają na to inne czynniki?

Międzynarodowy ranking ICCA Statistics Report 2018 został opublikowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Konferencji i Kongresów (International Congress and Convention Association – ICCA). To jeden z najbardziej oczekiwanych raportów dla globalnego przemysłu spotkań, a co za tym idzie jest to kluczowy drogowskaz dla państw i miast. Można się z niego dowiedzieć, które miasta i które państwa są najbardziej atrakcyjne i sprawne organizacyjne na rynku kongresów i konferencji, które są „top of the top” i które z powodzeniem jak magnes przyciągają najlepsze kongresy i marki na świecie.

Raport powstanie na podstawie danych o spotkaniach stowarzyszeniowych zebranych od convention bureaux, obiektów konferencyjnych, hoteli i samych stowarzyszeń. Analizowane spotkania muszą spełniać trzy warunki: odbywać się cyklicznie, skupiać minimum 50 uczestników i migrować pomiędzy co najmniej trzema krajami. Oznacza to, że konferencje, które już odbyły się w Warszawie nie prędko uda się znowu pozyskać, a pula stowarzyszeń, która decyduje się na Warszawę co roku się zmienia.

Reklama

– Gorszy wynik dla Warszawy wcale nie oznacza, że miasto staje się coraz mniej atrakcyjne dla organizatorów konferencji i kongresów, choć moim zdaniem takie dane są niepokojące i powinny zwrócić uwagę władz miejskich i krajowych na zdefiniowanie problemów. Trzeba przeanalizować słabe punkty Warszawy i Polski, a następnie silne strony konkurentów. Następnie trzeba wyeliminować słabe punkty, jeśli wiemy, jak to zrobić – mówi Piotr Owczarski, E.D., ekspert ryku hotelarskiego, członek Warszawskiej Organizacji Turystycznej, szef jednego z warszawskich hoteli znany z wprowadzania unikatowych pomysłów – Specjaliści zwracają jednak uwagę, że niekorzystny trend, który dotyka teraz Warszawę jest także niekorzystny dla większości stolic w regionie Europy Środkowej i Środkowo-Wschodniej, w tym dla Budapesztu, Pragi, Berlina i Wiednia. Warszawa się zmienia, świat się zmienia, wymagania organizatorów kongresów i targów się zmieniają. Musimy reagować i musimy dostosowywać się do wymagań organizatorów, by nie zniknąć z kongresowej mapy świata, a to wymaga nakładów na promocję, inwestycji w infrastrukturę konferencyjno-kongresową czy w szersze spojrzenie na konferencję i targi. Nie pomaga nam polityka obecnego rządu. Dusseldorf żyje z kongresów i targów to ich marka rozpoznawcza. Co jest marką rozpoznawczą Warszawy? Sam mam problem z odpowiedzą na to pytanie.

Specyfika statystyk i badań jest z natury taka, że dopiero analiza dłuższego okresu pozwala na formułowanie wniosków. Podobnie jest i w tym przypadku. Okazuje się, że gdy całościowo spojrzymy na statystyki to wynika z nich, że Warszawa w ciągu ostatnich pięciu lat zrobiła siedmiomilowy krok na rynku kongresów i konferencji. Potrzebujemy lokalnych ambasadorów, którzy będą lobbować na rzecz Warszawy i Polski, które będą przekonywać swoich kolegów z różnych międzynarodowych środowisk, że stolica to najlepsze miejsce na zorganizowanie kongresu lub konferencji. Te są bowiem ważnym elementem w rozwoju hotelarstwa w stolicy Polski. Nowe obiekty wyrastają, jak grzyby po deszczu, a bez kongresów i konferencji grożą im problemy z utrzymaniem rentowności na odpowiednim poziomie, co może mieć wpływ także na wskaźniki krajowej gospodarki. Turystyka staje się bowiem coraz ważniejszym sektorem naszej gospodarki, choć wielu, w tym politycy wciąż tego nie dostrzegają.

źródło danych: Warszawska Organizacja Turystyczna

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.