Jak sprawnie zarządzać rezerwacjami w hotelu?

0
1177

Wejście do Polski największych serwisów rezerwacyjnych było rewolucją w branży hotelarskiej. Już od samego początku współpracy z polskimi obiektami, portale bookingowe notują nieustanne wzrostu popularności. Niestety coraz częściej właściciele obiektów noclegowych rozglądają się za nowymi rozwiązaniami, które pozwolą uniezależnić się od takich potentatów.

Wystawianie ofert pokoi – dywersyfikacja źródeł

Według badań ponad połowa rezerwacji dokonywanych w obiektach noclegowych w naszym kraju odbywa się za pośrednictwem największych portali rezerwacyjnych. Dla wielu właścicieli hoteli to ogromna szansa na przedstawienie oferty obiektu oraz pozyskanie nowych Klientów.

Coraz częściej jednak właściciele obiektów dostrzegają słabe strony takiego „układu”. Wirtualni pośrednicy zaczęli stosować kontrolowaną politykę w stosunku do cen i allotmentu, co zniechęca do współpracy coraz więcej hotelarzy. Strategia marketingowa stosowana przez największe serwisy doprowadziła do przekonania wśród rezerwujących klientów, że to właśnie one gwarantują najbardziej atrakcyjną, a zarazem najtańszą ofertę. Tymczasem badanie przeprowadzone przez Europejskie Centrum Badań nad Gospodarką (ZWE) wskazuje, że co czwarta oferta platform OTA jest wyższa niż oferta znajdująca się na stronie hotelu. Jedynym sposobem na zachowanie równowagi w wystawianiu ofert pokoi jest dywersyfikacja źródeł konwersji. Pomimo korzystania już z portali rezerwacyjnych, hotelarze powinni jednak spróbować przekonać gości do dokonywania w przyszłości rezerwacji bezpośredniej w swoim obiekcie. W jaki sposób zachęcić gości?

  • wdrożenie programu lojalnościowego – “karta stałego gościa” – oparta na strategii “im częściej rezerwujesz, tym mniej płacisz”
  • zaproponowanie dodatkowych, a nawet bezpłatnych usług w zamian za częste rezerwacje (bony do restauracji, wydłużenie godzin pobytu lub karnety na zabiegi w strefach SPA)
  • niższymi cenami za kolejne rezerwacje
  • bezpłatnym parkingiem
  • bezpłatnym śniadaniem przy kolejnej rezerwacji

Rezerwacje dokonywane bezpośrednio na stronie obiektu nie muszą być realizowane indywidualnie. Służą do tego konkretne narzędzia, m.in. nowoczesny system hotelowy, które pozwalają nie tylko na pełną kontrolę nad rezerwacjami ale także ułatwiają wszelkie działania marketingowe, które pomagają w utrzymaniu stałych relacji z gościem.

Overbooking – czy warto?

Overbookingu, to inaczej nadsprzedaż. To sytuacja, która polega na przyjmowaniu większej ilości rezerwacji niż hotel jest w stanie zrealizować. Najczęściej do overbookingu dochodzi w momencie kiedy obiekt posiada wiele kanałów rezerwacji i sprzedaży usług, bez całościowej kontroli. Duże sieci hotelowe świadomie wykorzystują to zjawisko, aby zminimalizować ryzyko strat. Wielkim korporacjom łatwiej sobie jednak poradzić w takiej sytuacji ponieważ do dyspozycji posiadają często kilka obiektów w jednym mieście lub są w stanie w sposób zadowalający zrekompensować klientom utratę rezerwacji. Overbookingu powinny jednak unikać średnie i małe obiekty noclegowe, które  będą miał trudności z zapewnieniem klientom pokoju o standardzie za jaki zapłacił. Jeśli gość nie zostanie odesłany do innego hotelu, który odpowiada pierwotnej ofercie (na koszt hotelarza, który doprowadził do overbookingu) po takim zdarzeniu istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, że odzyska zaufanie do naszego hotelu. Doskonałym rozwiązaniem, które jest w stanie ustrzec nas przed tym zjawiskiem jest dedykowany system rezerwacyjny wyposażony w funkcję – Channel Manager. Dzięki zintegrowaniu wielu kanałów sprzedaży w jednym miejscu zyskujemy pełną kontrolę nad naszymi pokojami i ich dostępnością.

Statusy pokoi

Jeśli hotelarz zadba już o skuteczne zdywersyfikowanie źródła konwersji i ograniczy do minimum zjawisko overbookingu to kolejnym krokiem jest kontrola swoich rezerwacji i statusu pokoi. Mamy tutaj na myśli czy dany pokój jest przygotowany na gościa, tzn. czy ma status: gotowy, wymaga sprzątania lub naprawy. Sprawne zarządzanie rezerwacjami gwarantuje tylko bezpośredni dostęp do informacji o ich stanie. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań informatycznych do efektywnego kontrolowania sytuacji w obiekcie, m.in. oprogramowanie hotelowe InteliHotel, dzięki któremu można nie tylko śledzić historię zmian statusów ale także zlecać poszczególnym pracownikom wykonanie zadań.. Ponadto InteliHotel może być wspierany przez aplikację dla personelu Staff Helper, której funkcjonalności umożliwiają natychmiastowy dostęp do informacji o czystości pokoju, sprzedaży z minibaru czy nowych usterkach. Wdrażając zautomatyzowany system lepiej organizujemy własną pracę, ale przede wszystkim mamy możliwość centralnego zarządzania całym obiektem.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.