Trendy gastronomiczne na 2022 rok

0
1616
Fot.: Materiały GoPOS

Trendy to bardzo dynamiczne zjawisko, w końcu nie wszystkie pozostają z nami na dłużej. Nadążanie za wszystkimi zmianami może okazać się dużym wyzwaniem, jednak nie powinno schodzić na drugi plan, jeśli chcemy stale uatrakcyjniać naszą ofertę oraz zachować jej konkurencyjność. Jakich zatem nowości możemy oczekiwać w 2022 roku i na co szczególnie warto zwrócić uwagę?

Co królować będzie na talerzach w 2022 roku?

Już od paru lat wiodącym trendem w gastronomii jest kuchnia wegańska. Smaki i pozycje roślinne w menu już nikogo nie dziwią, a wielu prognostyków wskazuje, że w 2022 roku ich popularność dalej będzie wzrastać. Nowe sposoby żywienia w dużej mierze czerpią z założeń diety vege, rozwijając ją o nowsze idee. Utrzymującą się tendencją są także dania o prozdrowotnych wartościach dla naszego organizmu. Popularność zyskuje dieta planetarna, zgodnie z którą wszystkie dania powinny powstawać w oparciu o lokalne składniki. Na talerzach nie znajdziemy zatem egzotycznych owoców, czy mięsa i ryb, za to królować będą świeże warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i napoje roślinne. Dlatego modyfikując swoje menu w 2022 roku warto postawić na tego typu produkty.

Szczególne znaczenie zyskuje także sezonowość. Coraz więcej konsumentów decyduje się opierać swój sposób żywienia o produkty charakterystyczne dla danego sezonu. Aby zwrócić uwagę klientów warto urozmaicić swoją ofertę o pozycje nawiązujące do… kalendarza i pór roku. W miesiącach letni niech będą to te, pełne świeżych owoców, a zimą – przypraw korzennych czy cytrusów.

Technologie a gastronomia

Aplikacje i nowatorskie rozwiązania technologiczne na dobre zadomowiły się w gastronomii. Coraz więcej restauratorów dostrzega zalety płynące z ich użytkowania. Na znaczeniu zyskują przede wszystkim narzędzia automatyzujące i usprawniające obsługę gości. Problemy z niedoborem kadry pracowniczej spowodowane pandemią sprawiły, że wzrosło zapotrzebowania na pomoc technologiczną. Rozwiązania takie, jak mobilny kelner pozwoliły restauracjom prowadzić szybką i niezawodną obsługę przy stosunkowo niskiej liczbie osób zatrudnionych. W niepamięć przeszły też wszelkie karteczki czy obowiązek przekazywania ich na kuchnię. Dzięki automatycznemu przesyłaniu wszystkich danych od razu przy stoliku konsumenta, znacząco skrócił się czas obsługi, a wygoda stosowania takich narzędzi sprawia, że trend nowych technologii z pewnością będzie się utrzymywać.

Popularne stają się ponadto rozwiązania jak QR code menu, które umożliwiają gościom składać i opłacać zamówienia samodzielnie, bezpośrednio z poziomu ich smartfonów. Przewiduje się nawet, że narzędzie to wkrótce całkowicie wyprze papierowe karty dań, a jego obecność w lokalach będzie na porządku dziennym. Jest innowacyjne i poprawia wizerunek lokalu, podkreślając jego nowoczesność, ale przede wszystkim zwiększając komfort wizyty samego klienta.

Coraz większym powodzeniem cieszą się także samoobsługowe kioski, popularne zwłaszcza w lokalach szybkiej obsługi, które rozwiązują problem tworzących się kolejek i przyspieszają działanie całego biznesu.

Fot.: Materiały GoPOS

Sprzedaż online i niesłabnąca popularność dowozów

Przymusowy lockdown sprawił, że zamówienia online dla lokali gastronomicznych okazały się jedynym możliwym ratunkiem na przetrwanie. Także konsumenci przyzwyczaili się do zamawiania jedzenia, a wielu restauratorów – widząc dodatkowy zysk i niesłabnącą popularność tej formy sprzedaży – obecnie nie zamierza z niej rezygnować. Wzrasta tym samym ilość nowych rozwiązań dla rynku delivery, co wynika z zapotrzebowania i niesłabnącego trendu. Większość restauracji korzysta z kilku źródeł sprzedaży online, stąd usprawnienie ich obsługi to dziś jedno z największych wyzwań. Popularność zyskują integracje z agregatorami, umożliwiające zarządzanie zamówieniami z jednego panelu czy aplikacje do wygodnego i szybkiego przypisywania kierowców.

Mimo popularności platform delivery, w 2022 roku wiele restauracji będzie decydować się na wdrożenie własnego sklepu internetowego, by jeszcze bardziej uniezależnić się od pośredników i zachować większy zysk dla swojego lokalu. To także wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy w 68% preferują zamawianie bezpośrednio ze strony lub aplikacji restauracji niż korzystanie z portali zewnętrznych.

Sama forma działania restauracji coraz częściej ulega przekształceniom. Powszechne stają się tzw. wirtualne restauracje, działające jedynie w dostawie. Tego typu lokale nie wymagają dużego wkładu finansowego w związku z wyposażeniem sali konsumenckiej, zapewnieniem odpowiedniej obsługi, a ponadto wykazują dużą odporność na wszelkie obostrzenia. Tradycyjne restauracje zmuszone do konkurowania nie tylko jedzeniem, ale i lokalizacją, wnętrzem czy jakością obsługi, dziś mogą łatwo zastąpić alternatywy, w których liczy się tylko jakość serwowanych dań oraz marketing w sieci.

Fot.: Materiały GoPOS

Jeśli nasza oferta ma wyróżniać się na rynku, podążanie za trendami powinno wpisywać się w jeden z elementów naszych działań. Nowe tendencje mają to do siebie, że lubią się szybko zmieniać, ale tylko ich stały i regularny monitoring pozwoli nam nadążać za wszystkimi zmianami na czas.

Więcej o rozwiązaniach technologicznych dla swojego lokalu dowiesz się tutaj.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.