Regularność pracy revenue managera

0
665

To już czwarty z serii felieton przygotowany przez Tomasza Kałużę w temacie revenue dla hoteli. Tym razem temat dotyczy regularności pracy revenue managera.

Polecamy wcześniejsze felietony:
Podstawowe narzędzia w pracy Revenue Managera
Raporty revenue managera
Revenue Manager – analiza obiektów konkurencyjnych

Zdecydowanie trudno wyróżnić jeden, uniwersalny charakter pracy Revenue Managera. Każda osoba na podobnej pozycji pracuje przecież w innym hotelu, w innym otoczeniu, rozwiązuje inne problemy oraz inaczej układa swoje zadania. Jeśli jednak pokusić się o pewien przybliżony, ogólny podział pod kątem prowadzonych analiz to mniej więcej 60 – 70% czasu przypada na rzeczy tzw. ad-hoc’owe, tj. dynamiczna zmiana cen, bieżące analizy, różne obliczenia, itp. Pozostała część natomiast przypada na regularny monitoring wydzielonych jednostek biznesowych, czy jak kto woli centrów przychodu w hotelu. O ile w artykule, w którym opisywałem Pace Report, mocno zaznaczałem istotę porównawczego charakteru danych, o tyle w niniejszej części chciałbym położyć nacisk na regularność.

Zestawienie kluczowych wskaźników, wykresów i statystyk w zakresie monitoringu działalności noclegowej to jeden z wypracowanych przez nas raportów który wysyłamy naszym klientom na początku każdego miesiąca. Pierwsza część to zestawienie tzw. KPI (Key Performance Indicators). Myślę, że poniższe wskaźniki są dobrze znane wszystkim, którzy choć raz próbowali prowadzić podstawową analitykę wyników. Warto jedynie dodać, że poniżej każdego wskaźnika znajdują się wartości spadków lub wzrostów w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Różnica w obłożeniu podawana jest w punktach procentowych (nie w procentach), a pozostałe wskaźniki to zwyczajnie wartości bezwzględne.

Kolejna część to wartość rezerwacji w kanałach sprzedaży przedstawiona na wykresie słupkowym oraz podana procentowo na wykresie kołowym. Warto zaznaczyć, że poniższe zestawienie jest możliwe do monitorowania tylko wtedy, kiedy w naszym PMS każda z rezerwacji otrzymuje odpowiednią etykietę. Kiedy istnieje połączenie między PMS i Channel Managerem informacja o kanale sprzedaży prawdopodobnie przypisuje się automatycznie. Jeśli nie, warto wprowadzić taką zasadę w procesie obsługi rezerwacji, choćby nawet dla potrzeb prowadzenia podobnych statystyk.

Kolejna część raportu to wycinek Pick Up Report o którym pisałem w pierwszym artykule (link). Przedstawia strukturę zmiany obłożenia w ostatnich 8 tygodniach aż do finalnego obłożenia z jakim zakończył się miesiąc. W analogiczny sposób pokazuje przychód, średnią cenę (ADR) oraz RevPar. Zaznaczę jedynie, że tak samo jak w przypadku Pick Up Report poniższy przychód nie zawiera prowizji partnerów i jest przychodem operacyjnym, a nie księgowym, o czym również pisałem we wcześniejszych artykułach.

Kolejna część, podobnie do ww. KPI, to dodatkowe wskaźniki w zakresie wyników z jakimi zakończył się ubiegły miesiąc. LOS (Length of Stay), czyli długość pobytu obliczana jest jako średnia wszystkich rezerwacji z datą przyjazdu w ubiegłym miesiącu. Podobnie wyprzedzenie (Booking Advance) które również bierze pod uwagę datę zameldowania, a nie datę wyjazdu. To znaczy, że jeżeli przykładowo analizujemy Maj i w tym miesiącu odbywały się rezerwacje z datą zameldowania w Kwietniu to w takim przypadku nie są wliczane do średniej.

Na samym końcu raport zawiera informacje o wartości oraz ilości dokonanych rezerwacji z datą przyjazdu na kolejnych 7 miesięcy. Akurat na poniższym wykresie widać klasyczną dla hoteli miejskich sytuacje gdzie największy przychód z rezerwacji dokonanych w bieżącym okresie przyda na kolejne 1-3 następujące po nim miesiące.

O autorze:

Autorem artykułu jest Tomasz Kałuża – od kilku lat związany z pracą na stanowisku analityka i Revenue Managera. Obecnie prowadzi firmę Revenuedlahoteli.pl, która pomaga hotelom niezależnym prowadzić Revenue Management i analitykę na poziomie hoteli sieciowych. Oferuje również szkolenia z zakresu RM i wykorzystania Excela w hotelarstwie.

Dla czytelników Horeca Business Club oferuję 20% zniżki na wszystkie szkolenia z Revenue Managementu i Excela w hotelarstwie. Telefon: 505853150.

Linki do programów szkoleń:

Revenue Management w hotelarstwie:
https://www.revenuedlahoteli.pl/szkolenie-revenue

Excel w hotelarstwie. Skuteczna analiza danych:
https://www.revenuedlahoteli.pl/szkolenie-excel

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.