Maj lepszy od kwietnia. Hotele biznesowe zyskują, wypoczynkowe jeszcze gonią

0
234

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wynika, że maj 2025 przyniósł poprawę wyników w sektorze hotelarskim względem kwietnia oraz tego samego miesiąca w ubiegłym roku. Szczególnie dobre rezultaty odnotowały obiekty obsługujące ruch biznesowy.

W maju tylko 3% hoteli miało obłożenie poniżej 30% – to spadek aż o 12 punktów procentowych względem kwietnia. Jednocześnie 78% obiektów uzyskało obłożenie powyżej 50% (wzrost o 31 pp.), a 43% z nich przekroczyło 70%.

Najlepiej wypadły hotele biznesowe – 81% z nich przekroczyło próg 50% obłożenia, a 35% osiągnęło ponad 70%. W tej grupie nie odnotowano żadnych obiektów z obłożeniem poniżej 30%.

Hotele wypoczynkowe również poprawiły wyniki: 59% z nich przekroczyło próg 50% obłożenia (wzrost o 31 pp.), a tylko 6% spadło poniżej 30%.

Lepsze wyniki niż w maju 2024

W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, 57% hoteli osiągnęło wyższe obłożenie – w tym najliczniejsza grupa (31%) zanotowała wzrost o maksymalnie 5 punktów procentowych. Dla 28% hoteli wyniki były niższe niż w maju 2024, a 16% uzyskało porównywalne poziomy.

Hotele biznesowe poprawiły wyniki bardziej niż wypoczynkowe – 58% obiektów z tej grupy odnotowało wzrost frekwencji, w tym 21% o więcej niż 10 pp. Dla 23% hoteli wskaźnik był niższy niż rok temu.

W segmencie wypoczynkowym 47% obiektów poprawiło obłożenie, ale aż 41% odnotowało spadek. Największa grupa (18%) poprawiła frekwencję do 5 pp.

Ceny noclegów rosną

63% ankietowanych hoteli zadeklarowało wzrost cen noclegów w stosunku do maja 2024 (to o 5 pp. więcej niż w kwietniu). Najczęściej wzrosty sięgały do 10%. 17% obiektów utrzymało ceny na tym samym poziomie, a kolejne 17% zanotowało spadki cen – również do 10%.

Czerwiec z dużą dynamiką rezerwacyjną

Prognozy na czerwiec pokazują wzrost zainteresowania rezerwacjami, szczególnie w hotelach wypoczynkowych. 65% hoteli wykazuje obecnie obłożenie powyżej 50%, a tylko 11% nie przekracza 30%.

Dla hoteli wypoczynkowych dane są jeszcze bardziej optymistyczne – 77% już przekroczyło 50% obłożenia, a 29% ma frekwencję powyżej 70%. Nie odnotowano żadnego obiektu z frekwencją poniżej 30%.

Hotele biznesowe osiągają słabsze wyniki – tylko 48% przekroczyło 50% frekwencji, a 21% wciąż pozostaje poniżej 30%.

Czerwcówka 2025 lepsza niż majówka

Wydłużony weekend związany z Bożym Ciałem (19–22 czerwca) zapowiada się korzystniej niż tegoroczna majówka. Już 58% hoteli ma obłożenie powyżej 50%, a 11% poniżej 30%. 25% obiektów w ogóle nie oferuje specjalnych pakietów na ten okres.

W hotelach biznesowych niemal połowa (46%) nie przygotowała oferty na ten długi weekend, a 13% ma wciąż niską frekwencję (poniżej 30%).

Hotele wypoczynkowe prezentują się znacznie lepiej – wszystkie oferują specjalne pakiety, 82% ma obłożenie powyżej 70%, a żaden obiekt nie zanotował frekwencji poniżej 50%.

Profil badanych hoteli

Ankieta IGHP została przeprowadzona w dniach 9–13 czerwca 2025 roku i objęła 113 hoteli z całej Polski. 80% obiektów znajduje się w miastach, 39% należy do sieci. Większość hoteli to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (95%), a średnia liczba pokoi wyniosła 107.

Pod względem specjalizacji:

  • 43% to hotele biznesowe,

  • 15% to obiekty wypoczynkowe,

  • 42% łączy oba segmenty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.