Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wynika, że maj 2025 przyniósł poprawę wyników w sektorze hotelarskim względem kwietnia oraz tego samego miesiąca w ubiegłym roku. Szczególnie dobre rezultaty odnotowały obiekty obsługujące ruch biznesowy.
W maju tylko 3% hoteli miało obłożenie poniżej 30% – to spadek aż o 12 punktów procentowych względem kwietnia. Jednocześnie 78% obiektów uzyskało obłożenie powyżej 50% (wzrost o 31 pp.), a 43% z nich przekroczyło 70%.
Najlepiej wypadły hotele biznesowe – 81% z nich przekroczyło próg 50% obłożenia, a 35% osiągnęło ponad 70%. W tej grupie nie odnotowano żadnych obiektów z obłożeniem poniżej 30%.
Hotele wypoczynkowe również poprawiły wyniki: 59% z nich przekroczyło próg 50% obłożenia (wzrost o 31 pp.), a tylko 6% spadło poniżej 30%.
Lepsze wyniki niż w maju 2024
W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, 57% hoteli osiągnęło wyższe obłożenie – w tym najliczniejsza grupa (31%) zanotowała wzrost o maksymalnie 5 punktów procentowych. Dla 28% hoteli wyniki były niższe niż w maju 2024, a 16% uzyskało porównywalne poziomy.
Hotele biznesowe poprawiły wyniki bardziej niż wypoczynkowe – 58% obiektów z tej grupy odnotowało wzrost frekwencji, w tym 21% o więcej niż 10 pp. Dla 23% hoteli wskaźnik był niższy niż rok temu.
W segmencie wypoczynkowym 47% obiektów poprawiło obłożenie, ale aż 41% odnotowało spadek. Największa grupa (18%) poprawiła frekwencję do 5 pp.
Ceny noclegów rosną
63% ankietowanych hoteli zadeklarowało wzrost cen noclegów w stosunku do maja 2024 (to o 5 pp. więcej niż w kwietniu). Najczęściej wzrosty sięgały do 10%. 17% obiektów utrzymało ceny na tym samym poziomie, a kolejne 17% zanotowało spadki cen – również do 10%.
Czerwiec z dużą dynamiką rezerwacyjną
Prognozy na czerwiec pokazują wzrost zainteresowania rezerwacjami, szczególnie w hotelach wypoczynkowych. 65% hoteli wykazuje obecnie obłożenie powyżej 50%, a tylko 11% nie przekracza 30%.
Dla hoteli wypoczynkowych dane są jeszcze bardziej optymistyczne – 77% już przekroczyło 50% obłożenia, a 29% ma frekwencję powyżej 70%. Nie odnotowano żadnego obiektu z frekwencją poniżej 30%.
Hotele biznesowe osiągają słabsze wyniki – tylko 48% przekroczyło 50% frekwencji, a 21% wciąż pozostaje poniżej 30%.
Czerwcówka 2025 lepsza niż majówka
Wydłużony weekend związany z Bożym Ciałem (19–22 czerwca) zapowiada się korzystniej niż tegoroczna majówka. Już 58% hoteli ma obłożenie powyżej 50%, a 11% poniżej 30%. 25% obiektów w ogóle nie oferuje specjalnych pakietów na ten okres.
W hotelach biznesowych niemal połowa (46%) nie przygotowała oferty na ten długi weekend, a 13% ma wciąż niską frekwencję (poniżej 30%).
Hotele wypoczynkowe prezentują się znacznie lepiej – wszystkie oferują specjalne pakiety, 82% ma obłożenie powyżej 70%, a żaden obiekt nie zanotował frekwencji poniżej 50%.
Profil badanych hoteli
Ankieta IGHP została przeprowadzona w dniach 9–13 czerwca 2025 roku i objęła 113 hoteli z całej Polski. 80% obiektów znajduje się w miastach, 39% należy do sieci. Większość hoteli to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (95%), a średnia liczba pokoi wyniosła 107.
Pod względem specjalizacji:
-
43% to hotele biznesowe,
-
15% to obiekty wypoczynkowe,
-
42% łączy oba segmenty.