Liczba pasażerów stale rośnie – podsumowanie 2018 roku

1
20
Advertisement
Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane statystyczne za ubiegły rok, z których wynika, że kolejowe przewozy pasażerskie zanotowały wzrost do 310,3 mln osób, czyli o 6,7 mln więcej niż w 2017.

W 2018 roku najwięcej pasażerów, bo ponad 81 mln, skorzystało z oferty Przewozów Regionalnych realizujących usługi pod marką konsumencką PolRegio. Drugie pod względem liczby przetransportowanych pasażerów były Koleje Mazowieckie z wynikiem 59,7 mln podróżnych, a w dalszej kolejności PKP Intercity, które przewiozło 46 mln osób. Niewiele mniej odnotowało PKP SKM z wynikiem 42 mln pasażerów.

„Wzrost liczby pasażerów jest m.in. wynikiem powrotu podróżnych na linie uruchomione po modernizacji oraz lepszej oferty, trafiającej w ich potrzeby. Dzięki modernizacjom skraca się czas przejazdu. Przewoźnicy inwestują w zakup i modernizację taboru – to również jest ważny czynnik wpływający na wybór kolei jako środka transportu” – tłumaczy Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Jeśli chodzi o wzrost liczby przewiezionych pasażerów, najlepszy wynik odnotowało PKP Intercity. Przewoźnik obsłużył o 3,2 mln pasażerów więcej niż w 2017 roku (o 7,7%). Przewozy Regionalne zanotowały natomiast progres o ponad 1,3 mln do poziomu 81,2 mln. Dość powiedzieć, że ostatni raz przedsiębiorstwo należące do Agencji Rozwoju Przemysłu i samorządów wszystkich województw przewiozło ponad 80 mln pasażerów w 2013 r. Wśród przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych największe wzrosty zanotowały Koleje Wielkopolskie (o ponad 2,6 mln), Koleje Dolnośląskie (o 2,3 mln), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (o prawie 0,9 mln), Warszawska Kolej Dojazdowa (o prawie 0,9 mln) oraz Koleje Małopolskie (o blisko 0,7 mln). Remonty trwające w województwie mazowieckim w dużym stopniu przełożyły się na niższe wyniki dwóch wiodących przewoźników: Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. Łącznie obaj przewoźnicy przetransportowali o blisko 6,5 mln pasażerów mniej niż w 2017 r. (spadek o 7,6%), a na gorszy wynik istotny wpływ miały m.in. zamknięcia torowe w pierwszym półroczu ubiegłego roku.

„Pasażerowie doceniają zmiany i coraz liczniej korzystają z naszych połączeń” – zaznacza Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity S.A.

Na rozwój oraz modernizację polskich kolei w ciągu najbliższej dekady Grupa PKP przeznaczy łącznie 100 mld zł. W ubiegłym roku całkowicie odrestaurowano osiem miejsc, na których w przyszłości ma pojawić się tzw. asysta dworcowa, czyli nic innego jak pomoc dla podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here