IGHP: Marzec słabszy dla hoteli. Prognozy na Wielkanoc i majówkę bardziej optymistyczne

0
665

Marzec 2025 roku przyniósł niższe wyniki frekwencyjne dla hoteli w Polsce w porównaniu do lutego oraz analogicznego okresu ubiegłego roku – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Głównymi czynnikami wpływającymi na spadki były zakończone ferie zimowe oraz przesunięcie okresu świąt wielkanocnych na kwiecień.

Wyniki marcowe – frekwencja w dół, zwłaszcza w obiektach wypoczynkowych

  • 16% hoteli odnotowało frekwencję poniżej 30% (spadek o 3 pp. w porównaniu do lutego).

  • 43% obiektów osiągnęło frekwencję powyżej 50% (spadek o 13 pp.).

  • W hotelach biznesowych:

    • 60% miało obłożenie powyżej 50%.

    • 10% nie przekroczyło 30% frekwencji.

  • W obiektach wypoczynkowych:

    • Tylko 21% osiągnęło obłożenie powyżej 50% (spadek o 44 pp.).

    • 23% zanotowało frekwencję poniżej 30%.

    • 57% obiektów znalazło się w przedziale 30–50%.

Porównanie do marca 2024

  • 45% hoteli zanotowało spadek frekwencji względem marca 2024.

  • 13% utrzymało frekwencję na tym samym poziomie.

  • 43% odnotowało wzrost obłożenia, z czego 19% w zakresie do 5 pp.

W hotelach biznesowych:

  • 45% wskazało na spadek frekwencji (23% do 5 pp., 19% o 6–10 pp.).

  • 44% poprawiło obłożenie, głównie w zakresie do 5 pp.

W obiektach wypoczynkowych:

  • 48% zanotowało spadek (25% o więcej niż 10 pp.).

  • 36% odnotowało wzrost, w tym 16% do 5 pp.

Ceny: niewielki wzrost rok do roku

  • 50% hoteli podniosło ceny w porównaniu do marca 2024 (42% do 10 pp.).

  • 50% utrzymało ceny lub je obniżyło (16% bez zmian, 21% spadek do 10%).

Rezerwacje na kwiecień 2025

  • 33% hoteli ma aktualnie obłożenie poniżej 30%.

  • 31% osiąga frekwencję powyżej 50%.

  • 36% mieści się w przedziale 30–50%.

  • W hotelach biznesowych: 32% z frekwencją <30%, 26% >50%.

  • W hotelach wypoczynkowych: 30% z frekwencją <30%, 27% >50%.

Wielkanoc (18–21 kwietnia)

  • 47% hoteli ma obłożenie powyżej 50%, w tym 24% przekroczyło 70%.

  • 20% nie przekracza obłożenia 30%, a 23% nie prowadzi sprzedaży świątecznej.

  • W hotelach wypoczynkowych:

    • 82% ma frekwencję powyżej 50%, z czego 50% powyżej 70%.

    • Tylko 5% nie prowadzi sprzedaży.

  • W hotelach biznesowych:

    • 45% nie prowadzi sprzedaży.

    • 13% przekracza 50% obłożenia.

Majówka (30 kwietnia – 4 maja)

  • 21% hoteli deklaruje frekwencję poniżej 30%.

  • 19% nie prowadzi sprzedaży w tym okresie.

  • 40% ma obłożenie powyżej 50%.

W obiektach biznesowych:

  • 40% nie prowadzi sprzedaży.

  • 27% ma frekwencję poniżej 30%.

  • 17% przekracza 50%.

W obiektach wypoczynkowych:

  • 2% nie prowadzi sprzedaży.

  • 9% ma obłożenie poniżej 30%.

  • 66% przekracza 50%, w tym 32% notuje frekwencję powyżej 70%.

Informacje o badaniu

Ankieta IGHP została przeprowadzona w dniach 2–9 kwietnia 2025 roku. W badaniu wzięło udział 173 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach.

  • 75% z nich znajduje się w miastach.

  • 32% to hotele sieciowe.

  • 81% to obiekty do 150 pokoi (średnia liczba pokoi: 98).

  • Profil działalności: 36% hoteli biznesowych, 25% wypoczynkowych, 39% łączących oba segmenty.

  • 84% hoteli to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.