Gastronomia a problem marnowania żywności – dane, przyczyny i możliwe rozwiązania

0
297

Choć inflacja i ceny żywności w Polsce rosły w ostatnich latach dynamicznie, nie wpłynęło to istotnie na poprawę gospodarności wśród konsumentów. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności, gospodarstwa domowe wyrzucają rocznie około 3 milionów ton żywności, a w marnotrawieniu udział bierze co drugi konsument. Problem nie omija również sektora gastronomicznego, gdzie nadmiar przygotowywanego jedzenia i niewłaściwe zarządzanie zasobami prowadzi do istotnych strat.

Główne przyczyny marnowania żywności

Z badań Sodexo Polska wynika, że jedną z najczęstszych przyczyn strat w gastronomii jest przygotowywanie zbyt dużej ilości posiłków, niewystarczająca kontrola nad stanem magazynowym oraz niska świadomość pracowników w zakresie optymalizacji. Co piąty lokal gastronomiczny wyrzuca dziennie ponad 5 kg jedzenia – wynika z danych R&B Hub.

W przypadku konsumentów problem wynika głównie z pośpiechu i braku planowania. Najczęściej wyrzucanym produktem jest pieczywo – trafia do kosza w 66 proc. przypadków. Kolejne miejsca zajmują wędliny (36 proc.) i warzywa (34 proc.).

Nadprodukcja i straty talerzowe

Kolejnym obszarem strat są tzw. straty talerzowe, czyli niezjedzone porcje. Badanie Sodexo Polska pokazuje, że 15 proc. gości restauracji pracowniczych pozostawia ponad 150 gramów jedzenia, a 68 proc. z nich jako powód wskazuje zbyt duże porcje.

Eksperci zalecają wdrażanie rozwiązań takich jak:

  • możliwość wyboru mniejszej porcji dania,

  • analiza danych z wag i systemów IT do monitorowania strat,

  • cykliczna kontrola dat przydatności i rotacja zapasów,

  • szkolenia pracowników w zakresie zarządzania surowcami i porcjowania.

Technologie i aplikacje wspierające walkę z marnowaniem

Jednym z praktycznych narzędzi wspierających ograniczanie strat jest aplikacja Too Good To Go, z której korzysta m.in. Sodexo Polska. Dzięki udostępnieniu nadmiarowych posiłków w niższych cenach firma uratowała przed zmarnowaniem ponad 2 tys. posiłków w ciągu niespełna dwóch lat.

Technologie takie jak inteligentne wagi i programy analityczne pozwalają restauracjom i kantynom lepiej kontrolować zużycie produktów, planować produkcję i unikać nadmiarów. To także narzędzia wspierające działania proekologiczne i optymalizację kosztów.

Marnowanie żywności w gastronomii to problem wielowymiarowy – ekonomiczny, ekologiczny i społeczny. Jego ograniczenie wymaga zintegrowanych działań w zakresie edukacji, technologii, planowania oraz zmiany podejścia do rozmiarów serwowanych porcji. Rosnące koszty produktów i energii sprawiają, że optymalizacja w tym obszarze jest nie tylko odpowiedzialnym, ale również koniecznym elementem zarządzania lokalem gastronomicznym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.