Prognozy ekonomiczne wskazują, że już za trzy lata europejski rynek będzie wart 25 mld dolarów. Wpływ na takie tempo rozwoju mają głównie zamówienia online dostarczane na wynos w wybrane lokalizacje. Łatwiejszy dostęp do pełnej oferty restauracji sprawia, że następuje zmiana nawyków konsumenckich.
Najnowsze badania wskazują, że rynek gastronomiczny w Polsce jednak różni się od innych krajów w Europie. To samo tyczy się wydatków na jedzenie poza domem. Na posiłki w restauracji wydajemy średnio 3,6% budżetu domowego.
Te wskaźniki jednak sukcesywnie rosną. Następuje dynamiczny rozwój głównie dzięki większej sile nabywczej (możliwość tworzenia w domu nowych wydatków) oraz atrakcyjniejszej dla Polaków oferty lokali gastronomicznych. Menu staje się bardziej przystępne cenowo i wyjście do restauracji już nie kojarzy się ze snobistycznym wydawaniem pieniędzy.
Z drugiej strony bardziej popularne stało się zamawianie posiłków do domu lub pracy. Nowe technologie wkroczyły już dawno w świat gastronomiczny, a od niedawna dominują już wszelkie oferty prezentowane online. Urządzenia mobilne i dedykowane aplikacje skracają wyraźnie drogę między kuchnią a konsumentem. Powszechny dostęp zrewolucjonizował sposób zamawiania posiłków. Dziś 2/3 zamówień wpływa do restauracji za pośrednictwem mobilnej aplikacji, które chętnie są instalowane na smartfonach.
Głównym atutem korzystania z tak przedstawionej oferty jest wygoda i szybkość. Składanie zamówień telefonicznych u zniecierpliwionej załogi nie zachęca do ponownego kontaktu.
Według statystyk zamówienia składane za pośrednictwem aplikacji generują większe rachunki niż rozmowy telefoniczne. Wynika to bardzo często z marketingowej konstrukcji komunikatów, które znacznie się od siebie różnią w tych dwóch kanałach. Zdecydowanie łatwiej namówić konsumenta w aplikacji na dodatkowe pozycje z menu, oferując mu np. darmową dostawę lub rabat na kolejny produkt niż prowadzić z nim kilkunastominutową rozmowę telefoniczną (tracąc jednocześnie klientów, którzy w tym czasie nie mogą się dodzwonić).
Stosowanie nowych technologii potrafi realnie zwiększyć ilość zamówień i przyspieszyć proces ich realizacji. Posiadając witrynę internetową lub dedykowaną aplikację można stworzyć z każdym klientem indywidualnym kanał komunikacyjny. Zaangażowane są w to wszystkie osoby odpowiedzialne za przyjęcie, wykonanie oraz dostarczenie zamówienia. Każde nowe zamówienie, które trafia do systemu Gastro POS za pośrednictwem strony internetowej czy aplikacji jest przetwarzane w następujący sposób:
- Rejestracja w systemie Gastro (automatyczne wyświetlenie komunikatu w systemie sprzedażowym POS).
- Przyjęcie zamówienia przez obsługę.
- Wydanie zlecenia na kuchnię.
- Przypisanie zamówienia do wybranego kierowcy.
Każdy z tych etapów może być dokładnie monitorowany przez menedżera. Na dowolnym etapie jest w stanie edytować i zmieniać zamówienie. Dzięki kompleksowemu systemowi można również zachęcać klientów do zakupów w czasie mniejszego ruchu, oferując odpowiednie rabaty i promocje. Dodatkowo można wymienić wiele korzyści jakie daje wdrożenie rozwiązania do obsługi zamówień online:
- optymalizacja i koordynacja pracy personelu,
- eliminacja pomyłek powstających podczas zamówień telefonicznych,
- sprawniejsza obsługa i realizacja zamówień,
- generowanie dodatkowych zamówień,
- satysfakcja klientów,
- uproszczenia w stosowaniu i obsłudze sprzętu elektronicznego.